TUTUP KEBENARAN, PEMBANGKANG DAKWA EKONOMI MALAYSIA TERUK

Berikut adalah sebahagian penemuan tentang keadaan ekonomi semasa kita dari pakar-pakar di Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) bertarikh 7 Mac 2018.

IMF baru saja menyelesaikan penilaian tahunan ekonomi Malaysia. Bagaimana keadaan ekonomi?

Ekonomi Malaysia menunjukkan daya tahan dan sedang menunjukkan prestasi yang kukuh. Pertumbuhan berada di atas potensi, didorong oleh permintaan global yang kukuh untuk elektronik dan penambahbaikan terma perdagangan bagi komoditi, seperti minyak dan gas. Di peringkat domestik, pengukuhan pekerjaan Malaysia meningkatkan penggunaan swasta, dan pelaburan juga membantu memacu pertumbuhan.

Dengan hutang awam Malaysia terus menurun, IMF mengesyorkan agar kerajaan beralih ke arah menaikkan pendapatan, dan bukannya mencapai matlamatnya melalui pemotongan berterusan dalam perbelanjaan awam. Bagaimanakah ini akan memberi kesan kepada trajektori hutang dan keutamaan perbelanjaan sosial?

Sepanjang tiga tahun yang lalu, defisit kerajaan persekutuan dikurangkan daripada 3.4% daripada KDNK pada 2014 kepada 3% daripada KDNK pada tahun 2017. Ini membantu mengurangkan hutang. Pengurangan defisit dicapai terutamanya melalui pemotongan perbelanjaan, walaupun pengenalan GST pada tahun 2015 juga membantu. Memandang ke hadapan, nasihat kami kepada pihak berkuasa adalah untuk mengekalkan pengukuhan fiskal yang beransur-ansur tetapi, pada masa yang sama, juga terus meningkatkan pendapatan untuk melindungi perbelanjaan sosial dan pembangunan.

(Defisit persekutuan Malaysia sebenarnya adalah yang paling rendah dalam 20 tahun sejak tahun 1998. Dalam 6 tahun terakhir di mana Tun M menjadi PM, defisitnya adalah tinggi. Kadar hutang kerajaan kita sebagai % kepada KDNK adalah pada 50.9% sekarang juga adalah tidak tinggi berbanding kepada purata semasa di bawah Tun M di mana ia kerap melebihi 80% dan bahkan mencapai 103.4%).

Dan ini adalah ringkasan keseluruhan IMF tentang Malaysia

Ekonomi Malaysia terus menunjukkan prestasi yang kukuh, dengan pertumbuhan yang lebih tinggi daripada jangkaan sebanyak 5.8% pada 2017, dan unjuran pertumbuhan sebanyak 5.3% untuk 2018, menurut IMF. Negara ini sedang dalam laluan yang betul untuk mencapai status berpendapatan tinggi. Tetapi untuk melepasi garisan penamat, pihak berkuasa perlu meningkatkan lagi tindakan pembaharuan untuk meningkatkan produktiviti dan meningkatkan taraf hidup bagi 32 juta rakyatnya.

Laporan penuh di sini:
https://www.imf.org/en/News/Articles/2018/03/07/NA030718-Malaysias-Economy-Getting-Closer-to-High-Income-Status

Bank Dunia juga mempunyai laporan yang sama yang penuh dengan pujian untuk Malaysia, program transformasi dan pembaharuan kita.Kedua-duanya mengatakan bahawa kita mempunyai pelan yang baik dan kita berjaya melaksanakan pelan ini untuk memajukan Malaysia.

Hanya pemimpin Pakatan dan kumpulan mereka yang mengatakan bahawa Malaysia dalam keadaan yang tidak baik, berada dalam krisis atau hampir muflis.Adakah anda mendengar pendapat pakar bebas atau mendengar kata ahli-ahli politik pembangkang yang mempunyai kepentingan untuk berbohong kepada rakyat hanya untuk mendapatkan undi?

Adakah anda mahu kemajuan pembangunan yang baik di Malaysia dibuang begitu sahaja dengan mengundi untuk pembangkang yang dasarnya dikritik oleh pakar-pakar yang memberi amaran tentang keadaan huru hara ekonomi, aliran keluar modal, penurunan dalam pelaburan dan kenaikan hutang sekiranya Pakatan menang?

Comments

Popular posts from this blog

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL