TIDAK PERLU BERBANGGA TERIMA BR1M – MOKHZANI...MU KAYA RAYA TAK APA CAKAP MACAM TU

ALOR SETAR: Menerima Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) bukanlah sesuatu yang patut dibanggakan, kata Mokhzani Mahathir, anak kedua mantan perdana menteri Dr Mahathir Mohamad.

Beliau berkata walaupun kerajaan menyatakan bahawa ia membantu rakyat dengan memberikan bantuan itu, rakyat lupa bahawa mereka menerima wang itu kerana mereka tidak mampu untuk menanggung diri mereka sendiri.“Kita boleh berbangga dan menjadi seperti juara apabila kita sudah kaya. Kita boleh merasa hebat dengan wang hasil susah payah kita sendiri.

“Itulah yang penting. Ia bukan mengenai orang memberi kita wang supaya kita dapat terus hidup. Itu bukan sesuatu yang bagus.“Kita boleh merasa bangga apabila kita dapat memastikan kehidupan kita boleh disara dan kita boleh menyara keluarga kita sendiri,” katanya dalam satu ceramah di Felda Sungai Tiang, Pendang, dekat sini, di mana beliau membuat penampilan mengejut malam semalam.

Turut hadir ialah calon Pakatan Harapan (PH) Pendang, Wan Saiful Wan Jan, calon kerusi DUN Sungai Tiang Abdul Razak Khamis, dan aktivis Felda Mazlan Aliman.

Perdana Menteri Najib Razak sebelum ini mengatakan bahawa keadaan ekonomi negara yang lebih baik kini membolehkan kerajaan meningkatkan pembayaran daripada RM400 kepada RM800 bagi mereka yang menerima bantuan itu pada bulan Jun dan Ogos.

Dalam ucapan ringkasnya semalam, Mokhzani berkata kerajaan gagal melindungi masa depan peneroka Felda.“Selepas semua ini, adakah Barisan Nasional (BN) akan menuduh PH sebagai tidak mempedulikan peneroka Felda? Apa yang telah dilakukan oleh BN?

“Datang 9 Mei, pilih PH. Anda lihat apa yang telah dilakukan oleh BN kepada Felda dan negara kita. Cukup cukuplah. Kita memerlukan formula baru, pemimpin baru dengan rekod prestasi yang baik untuk membawa perubahan,” katanya.

Mokhzani berkata beliau telah memutuskan untuk menghadiri ceramah itu untuk bertemu Wan Saiful. Beliau berkata beliau biasanya bertemu dengan ahli akademik itu di luar negara, di mana Wan Saiful kerap memberi ucapan kepada rakyat Malaysia untuk menerangkan kepada mereka apa yang sedang berlaku di negara ini.

Beliau berkata terdapat sambutan yang baik terhadap ucapan Wan Saiful, yang telah membuka mata mereka di luar negara.

“Beliau adalah seorang yang cekap, boleh dipercayai dan profesional. Beliau berfikir tentang program yang baik yang boleh memberi manfaat kepada rakyat. Itu penting.“Kita tidak mahu orang yang mempunyai idea yang ketinggalan zaman. Itu sudah terlalu banyak. Kita perlu mencari orang yang pintar seperti kawan saya di sini.

“Apabila PH mengambil alih kerajaan dan mengambil berat terhadap entiti seperti Felda, kita perlu mempunyai orang yang betul yang berkuasa, yang tahu bagaimana untuk menjalankan syarikat dengan baik.”Ahli perniagaan itu juga bercakap tentang tiga juta pekerjaan yang kerajaan katakan akan dihasilkan.

“Untuk siapakah tiga juta pekerjaan itu? Untuk rakyat Malaysia? Saya tidak fikir begitu.
“Anda lihat projek mega di Kuantan dan Johor Bahru yang dilaburkan oleh orang China – tidak ada rakyat Malaysia yang terlibat. Segala-galanya dalam bahasa Mandarin, dan para pekerja semua orang Cina,” katanya.

Felda dan FGV telah terperangkap dalam isu-isu salah urus dan dakwaan salah laku, yang telah menyebabkan campur tangan kerajaan dan penyiasatan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana