“MALAYSIA TIDAK BANKRAP” – TAN SENG GIAW

PETALING JAYA: Veteran DAP, Dr Tan Seng Giaw berkata kenyataan mengenai Malaysia muflis adalah tidak benar.

Bercakap sebagai tetamu undangan dalam program Ruang Bicara Bernama, Dr Tan berkata bahawa ia adalah musim pilihan raya dan terdapat banyak kenyataan yang dibuat, yang sebahagiannya adalah tidak benar.

“Apa itu muflis? Ia ialah apabila anda tidak boleh membayar balik pinjaman anda, membayar gaji. Jadi ianya tidak benar (bahawa kita telah bankrap),” kata Dr Tan, dalam episod bertajuk ‘Adakah Malaysia Akan Bankrap?’ yang disiarkan secara langsung di televisyen dan halaman Facebook Bernama.

Walau bagaimanapun, Dr Tan berkata bahawa tanggapan salah bahawa Malaysia bankrap mungkin disebabkan kos sara hidup yang tinggi dan pengangguran yang dihadapi oleh sesetengah orang.

Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Tan Sri Dr Mohd Irwan Serigar Abdullah, seorang lagi tetamu undangan dalam program itu, berkata isu kos sara hidup dan kos gaya hidup adalah perkara yang berbeza.

“Kos sara hidup adalah memastikan ada makanan di atas meja. Kos gaya hidup adalah makan di restoran setiap hari,” kata Dr Mohd Irwan.

“Kerajaan sedar tentang kos sara hidup. Itulah sebabnya kita mempunyai beberapa subsidi untuk meringankan beban rakyat,” katanya.

Dr Mohd Irwan memberi jaminan bahawa Malaysia tidak muflis, dan mengatakan bahawa Malaysia mampu membayar balik pinjaman negara, membayar gaji pegawai kerajaan, dan membayar pencen.

Malah, Dr Mohd Irwan berkata, kadar pertumbuhan ekonomi Malaysia dan kadar pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Malaysia semakin meningkat.

Beliau menambah bahawa Malaysia telah dapat menarik pelaburan langsung asing (FDI), yang mana menunjukkan bahawa orang asing mempunyai keyakinan untuk melabur di negara kita.

“Bagaimanakah negara yang diberi nilai ‘A’ bankrap? ‘B’ lebih buruk daripada ‘A’, semua orang tahu itu,” kata Dr Mohd Irwan.

“Negara kita stabil … Orang kita sendiri yang mengatakan sebaliknya, itu satu perkara yang membimbangkan,” katanya.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana