GUAN ENG PULA TERJEBAK U-TURN!KERJA NAK MEMPERBODOHKAN RAKYAT MALAYSIA SAJA

Pemimpin Pakatan Pembangkang terutamanya Tun Dr Mahathir Mohamad selama ini sering mendakwa setiap pelaburan datang dari negara luar khususnya China bermakna negara ini akan tergadai. Itulah yang sering didakwa oleh pembangkang untuk mengelirukan rakyat.

Malah, Pakatan Harapan berjanji yang tidak masuk akal apabila mahu menghentikan segala perjanjian dengan negara China. Tetapi, Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng membuat pusingan U apabila menyatakan sokongan terhadap pelaburan dari China ke Pulau Pinang.

Tindakan Ketua Menteri Pulau Pinang menunjukkan ada pertentangan pendirian dalam kalangan kepemimpinan tertinggi Pakatan Harapan.

Pemangku Ketua Pemuda GERAKAN Pulau Pinang, Jason Loo, berkata Setiausaha Agung DAP itu mendakwa tidak membantah pelaburan dari China, sebaliknya hanya menentang kontrak yang dikatakan tidak adil dan munasabah.

Persoalannya sekarang, kata beliau, adakah kontrak pembinaan terowong dasar laut melibatkan pelabur dari China yang akan dibina di Pulau Pinang ini adil?

“Bolehkah pentadbirannya mendedahkan kontrak berkenaan kepada umum bagi memastikan sama ada ia adil kepada rakyat Pulau Pinang atau sebaliknya?” kata beliau dalam satu kenyataan.

Baru-baru ini, Guan Eng yang akan bertanding di Parlimen Bagan dan DUN Air Putih dalam pilihanraya kali ini mengalu-alukan kemasukan pelaburan dari China ke negeri Pulau Mutiara itu, selain menyifatkan ia tidak memudaratkan negeri berkenaan.

Kenyataan Guan Eng itu bertentangan dengan kenyataan Mahathir yang menyifatkan pelaburan dari China menimbulkan kebimbangan berkaitan isu kedaulatan dan kesaksamaan ekonomi.

Dalam pada itu, Loo turut mendesak Kerajaan DAP Pulau Pinang memperincikan peluang pekerjaan yang dihasilkan kepada penduduk Pulau Pinang melalui projek terowong berkenaan.

“Menerusi projek itu, kerajaan negeri memberi tanah berkeluasan 44.5 hektar dan konsesi tol selama 30 tahun kepada Konsortium Zenith Sdn Bhd. Adakah ia adil kepada rakyat Pulau Pinang?

“Ini menunjukkan kerajaan negeri membuat pembayaran dua kali dan adakah ini yang dimaksudkan ‘kontrak adil, munasabah dan memanfaatkan’ kepada rakyat oleh Guan Eng,” tambah beliau.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana