Penganalisis sangsi komitmen Mahathir memartabat Islam

SHAH ALAM: Seorang penganalisis hari ini meluahkan rasa sangsinya terhadap komitmen Pengerusi Pakatan Harapan (PH) yang juga calon perdana menteri pembangkang, Tun Dr Mahathir Mohamad, terhadap memartabatkan Islam.

Mengulas kenyataan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang menyebut Dr Mahathir dan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai penghalang pelaksaan pentadbiran Islam di Kelantan dan Terengganu, Datuk Aidit Ghazali menegaskan, kedua-dua tokoh itu kini memimpin parti yang menghalang Islam.

Berbanding dahulu, apabila mereka menerajui Barisan Nasional (BN), sebuah parti yang tidak menghalang Islam, ujarnya.

"Saya rasa sangsi sekiranya Mahathir menjadi perdana menteri tentang komitmennya terhadap Islam.

"Tetapi sekarang kita lihat dia dalam satu gabungan yang lain. Gabungan DAP dilihat bukan sebagai Pro-Islam, PKR juga bukan pejuang Islam dan PAN (Amanah)  juga memperjuangkan liberal Islam.

"Tambahan pula, PPBM juga bukan ditubuhkan dengan agenda Islam, sebaliknya ditubuhkan dengan agenda untuk menjatuhkan BN.

Tambah beliau lagi, Tun Mahathir juga dilihat tidak mampu melaksanakan fahaman Islam kerana sebelum memimpin PH, beliau juga tidak menerapkan fahaman Islam dengan penuh walaupun di dalam BN tidak ada parti yang menentang Islam.

"Kalau kita lihat semasa di bawah BN, yang mana tiada parti yang melawan Islam, hanya setakat itu dibuat. Bagaimana pula dengan gabungan yang sekarang?

Mengulas kenyataan parti PAS pimpinan Abdul Hadi untuk bergabung dengan BN, Aidit berpendapat BN merupakan satu-satunya parti yang bersedia untuk sama-sama memperjuangkan Islam.

Katanya, PH tidak menampakkan perjuangan Islam sebagai satu perkara yang penting dalam manifesto mereka.

"Saya rasa Ustaz Hadi ada hak untuk mengatakan mereka bersedia untuk mengadakan gabungan dan pada ketika ini saya melihat parti yang bersedia untuk memperjuangkan Islam hanya BN.

"Saya tidak nampak PH meletakkan perjuangan Islam sebagai satu agenda yang penting.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana