4 Cara Paling Mudah Kesan Berita Palsu

BERITA palsu tersebar sepanjang masa di laman media sosial dan seluruh ruang internet, dan amat mudah disebar oleh mereka yang kurang peka, malah yang pandai turut mudah tertipu.
Menjelang pilihan raya umum ini, akan lebih banyak berita palsu dijangka tersebar kalau dinilai berdasarkan pengalaman lepas.

Empat cara di bawah ini boleh dijadikan panduan untuk kita mengenal pasti berita palsu yang melintas di media sosial kita atau dalam mesej di telefon.
1. Berita eksploit sentimen

Banyak berita palsu yang tersebar disebar oleh pengguna media sosial yang telah mempunyai pendirian tentang sesuatu isu. Tajuk berita yang membenarkan prasangka, sangkaan dan khayalan yang biasanya berbentuk politik, mudah diterima dan disebarkan oleh mereka yang terpedaya. Contohnya, seseorang itu menyangka ada pemimpin parti politik korup, walaupun tanpa bukti. Satu berita yang menyokong sangkaannya itu akan segera disebar.

2. Tidak ada pautan berita

Satu gambar kejadian tanpa tarikh dan keterangan yang jelas, disertai dengan kenyataan yang diperbesarkan biasanya ialah satu bentuk berita palsu yang mudah tersebar. Berita (atau sebenarnya hanya satu catatan di Facebook) ini biasanya memenuhi ciri 1 di atas. Catatan ringkas ini ada kalanya dalam bentuk gambar dengan tulisan di atas gambar tersebut. Biasa terjadi, gambar itu sebenarnya gambar lama, dan bukan kejadian yang didakwa dalam catatan bersama gambar.
3. Kualiti tulisan rendah

Kualiti tulisan juga satu petunjuk bahawa berita itu bukan datang daripada laman atau agensi berita yang berkaliber. Walaupun disertakan pautan, laman web tersebut kelihatan dibuat dengan kepakaran yang sangat rendah atau sekadar menggunakan template sedia ada. Laras bahasanya mungkin tidak seperti laras bahasa laman berita biasa. Perhatikan ejaan dan juga tanda baca. Laman yang berkaliber dan laman media bertanggungjawab menjaga penyuntingan tulisan.

4. Berita tidak realistik

Berita yang memperbesar-besarkan sesuatu perkara, tajuk berita yang diakhiri dengan tanda soal tetapi seolah-olah telah membenarkan apa yang dilapor, peristiwa yang tidak mengikut proses sebenar (seperti prosedur pentadbiran, undang-undang dan lain-lain) kemungkinan besar berita palsu. Dalam hal ini, cuba periksa laman berita lain, atau tanya sesiapa yang terlibat atau pakar dalam bidang yang muncul dalam berita itu. Apapun, jangan cepat percaya perkara yang menakjubkan. 

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana