INDEKS PERSEPSI RASUAH: MALAYSIA NO 3 TERBAIK DI ASEAN

Oleh Ab Jalil Backer

In ASEAN, Malaysia is among the top three, after Singapore and Brunei”, he said when disclosing Malaysia’s CPI 2017 result at a press conference today. … compared with other ASEAN countries, Malaysia stood below Singapore (6th) and Brunei (32), but above Indonesia (96), Thailand (96), Vietnam (107), the Philippines (111), Myanmar (130), Laos (135) and Cambodia (161).
Indeks Persepsi Rasuah (CPI) adalah indeks yang dibuat berdasarkan “opinion survey” kelompok tertentu.

Pertama, apabila SPRM umumkan banyak siasatan dan tangkapan sudah tentu ia memberi tanggapan banyak rasuah di negara ini.

Kedua, apabila orang politik dan rakyat bebas membuat tuduhan dan fitnah rasuah tanpa berhadapan risiko undang-undang seperti di Singapura, maka persepsi rasuah mudah berlegar di kalangan masyarakat.

Ketiga, pada tahun 2017, bukan sahaja banyak tangkapan, imej SPRM sendiri tercemar. Di sebalik khutbah dan puisi Ketua Persuruhjayanya, 2017 adalah pencapaian terburuk SPRM jika mengikut CPI.

Keempat, terpalitnya Menteri Besar Selangor dan Pulau Pinang dalam skandal rasuah memberi gambaran rasuah bukan sekadar isu Barisan Nasional semata-mata.

Dalam CPI di kalangan negara ASEAN, Malaysia adalah nombor tiga selepas Singapura dan Brunei. Semua orang tahu tahap demokrasi di Singapura.

Manakala, di Brunei tidak banyak aktiviti demokrasi dan ekonomi yang besar. Ini menyebabkan ruang perbincangan untung rugi, pemberian projek dan dakwaan rasuah tidak menjadi fokus.

Apa yang perlu Malaysia buat ialah:
1. Tukar Ketua Persuruhjaya SPRM yang terpalit isu skandal
2. Meneruskan tangkapan kes rasuah besar dan kecil
3. Segerakan kes-kes fitnah rasuah

Pemfitnah-pemfitnah politik inilah yang menyebabkan berlakukanya persepsi rasuah berleluasa di negara ini.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana