Demokarasi Sudah Mati Dalam Pakatan Harapan

Sebut sahaja gerakan BERSIH, pasti ingatan kita akan terimbau dengan perjuangan mereka yang kononnya mahukan Pilihan Raya yang lebih adil serta amalan demokrasi yang lebih telus. Malah, di kalangan pemimpin Pakatan Harapan, laungan demokrasi dan kepentingan mengadakan Pilihan Raya Umum yang telus kerap kali mereka laungkan di hadapan penyokong mereka serta kepada seluruh rakyat Malaysia.

Tidak dinafikan, semua pihak mahukan satu sistem pilihan raya dan amalan demokrasi yang telus. Baik rakyat mahupun pemimpin, perkara inilah yang selalu dititik beratkan. Persoalannya, wujudkan amalan demokrasi tulin serta amalan bersih dalam melaksanakan pilihan raya di dalam Pakatan Harapan?

Mari kita susuri beberapa perkara yang brlaku di dalam Pakatan Harapan. Jika mahu disenaraikan, cukup panjang senarainya untuk kita selidiki. Lihat sahaja apa yang berlaku di himpunan Pakatan Harapan Negeri Sembilan baru-baru ini. Siapa sangka, di dalam rakan sesama parti sendiri pun boleh timbul perasaan kurang senang sehingga mendorong ahli PPBM mengamuk akibat hanya diperuntukkan 6 kerusi sahaja.

Itu belum lagi menceritakan bagaimana Pemilihan Jawatankuasa Pusat DAP yang penuh keraguan. Malah, Mesyuarat Agung PPBM yang pertama yang dilaksanakan dengan keadaan tergesa-gesa juga menimbulkan terlalu banyak keraguan. Itu belum lagi menceritakan bagaimana caranya mereka melantik seseorang ketua di kalangan mereka dengan tidak boleh ada sebarang penentangan dari mana-mana pihak.

Adakah ini yang mereka katakan amalan demokrasi yang telus serta pilihan raya yang bersih dan adil? Dari apa yang kita saksikan, apa yang mereka lakukan hanyalah member kelebihan pada satu pihak dan tidak wujud langsung amalan demokrasi di dalam Pakatan Harapan. Apa yang ada hanyalah pemerintahan ala-ala “monarki” dan langsung tidak memperdulikan suara penyokong mereka.

Untuk mengatakan bahawa Pakatan Harapan adalah pejuang demokrasi sebenar, ianya satu kenyataan yang dibuat tanpa menggunakan akal yang waras. Sudah banyak contoh mereka serlahkan bahawa mereka langsung tidak pernah mempedulikan erti sebenar demokrasi yang telus dan pilihan raya yang adil seperti yang mereka laungkan sebelum ini.

Bagi mereka, kuasa adalah keutamaan dan mereka akan berusaha untuk meraihnya tanpa mengira apa jua jalan yang terpaksa mereka tempuh. Tolak ketepi perjuangan bermaruah kerana yang penting adalah kuasa dan kerana kuasalah mereka sanggup memperbodohkan rakyat dan penyokong mereka. Inilah Pakatan Harapan yang kononnya pejuang demokrasi namun hakikatnya, demokrasi sudah mati dari amalan Pakatan Harapan.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana