DAP, PKR JADI ‘HARIMAU SARKAS’ MAHATHIR

PARTI-parti komponen Pakatan Harapan (PH) sudah selesai mengagihkan kerusi Parlimen masing-masing. Mereka nampaknya tidak sabar-sabar hendak berdepan dengan Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU 14).

Dikhabarkan, sesi perundingan dan perbincangan pucuk kepemimpinan tertinggi parti DAP, Parti Keadilan Rakyat (PKR), Parti Amanah Negara (PAN) dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) mengambil masa selama empat bulan.

Apabila sudah mencapai kata sepakat, kuota itu diumumkan pada Konvensyen PH yang diadakan di Shah Alam pada 7 Januari lalu.

Ramalan DAP dan PKR akan mendapat lebih banyak kerusi berbanding PAN dan PPBM ternyata meleset sama sekali.

Dalam pengagihan itu, DAP mendapat 35 kerusi, PKR (51); PPBM (52) dan PAN (27). Keseluruhan kerusi Parlimen yang diperuntukan untuk PH bertanding di Semenanjung Malaysia ialah sebanyak165 kerusi.

Baki 57 kerusi lagi diperuntukan untuk parti-parti komponen PH di Sabah dan Sarawak.

Sebaik sahaja pengagihan itu diumumkan dan selepas membuat sedikit kajian, penulis terkejut serta tertanya-tanya betulkah DAP dan PKR yang begitu lama berpolitik melawan BN mendapat sedikit daripada PPBM?

Manakala PAN pula yang berusia dua tahun lebih mendapat paling sedikit berbanding PPBM yang baru berusia setahun lebih?

Formula apa yang digunapakai oleh kepimpinan tertinggi PH sehingga Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan Setiausaha Agungnya, Lim Guan Eng jatuh keegoannya?

Presiden PKR, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail dan timbalannya, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali membisu seribu bahasa dan Presiden PAN, Mohamad Sabu serta timbalannya, Salahuddin Ayub kelu lidah tidak membantah apa-apa?

Yang kedengaran tidak berpuas hati dengan pembahagian kerusi Parlimen itu hanya suara-suara peringkat bawahan sahaja. Yang tentunya tidak akan didengari oleh pucuk pimpinan.

Hebat sungguh mainan Pengerusi PPBM, Tun Dr. Mahathir Mohamad. Dalam bab pembahagian kerusi, yang menjadi impian setiap parti politik pun beliau boleh menundukkan ego DAP, PKR dan PAN.

Kit Siang, Wan Azizah dan Mat Sabu bulan calang-calang ahli politik. Mereka bertiga terkenal dengan sikap panas baran dan kaki bantah tetapi dalam bab pengagihan kerusi untuk berdepan dengan PRU 14 ini, mereka boleh ditundukkan oleh pemimpin berusia 93 tahun.

Tahniahlah kepada Mahathir kerana secara tersiratnya berjaya mengucar-ngacirkan gabungan PH. Apakah ini petanda empayar pembangkang yang dikuasi DAP mula berdepan dengan era kejatuhan?

Selama ini, kalau mengikut rekod PRU, DAP yang mula menyertai pilihanraya umum pada 1969 (PRU- 3) sehingga PRU -13 pada tahun 2013 sentiasa mendapat jumlah kerusi lebih. Begitu juga dengan PKR dan Pas ketika itu.

Tetapi setelah Pas menamatkan tahaluf siyasi dengan DAP dua tahun lalu dan pada masa sama DAP serta PKR menerima masuk dua rakan baharu iaitu PAN dan PPBM, dalam senyap-senyap pengaruh serta ego kedua-dua parti dominan dalam pembangkang itu kehilangan sengat.

Ini terbukti apabila PH bersiap sedia berdepan BN pada PRU 14, DAP hanya akan bertanding di 35 kerusi sahaja dari lebih 70 kerusi sebelum ini dan PKR pula diberikan 51 kerusi berbanding hampir 100 kerusi diperolehinya pada PRU 13.

Nampak mainan Mahathir yang sukar diramal itu telah menjinakkan ‘harimau liar’ pembangkang menjadi ‘harimau sarkas’. Malah, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dianggap ‘singa liar’ dalam PH pun hampir-hampir ditundukkan dan bakal dimasukkan dalam kandang singa sarkas.

Seperkara yang menarik perhatian penulis berhubung pengagihan itu, apabila bekas Ketua UMNO Bahagian Pasir Mas, Datuk Paduka Dr. Ibrahim Ali membuat ramalan, pembahagian kerusi yang juga kawasan Parlimen itu menguntungkan DAP dan PKR walaupun mendapat jumlah kerusi lebih kecil daripada PPBM.

“Walaupun PPBM kerusi paling banyak iaitu 52 kerusi, tetapi majoriti kawasan yang akan dipertandingkan oleh calon parti itu adalah kawasan atau kubu kuat BN.

“Tentu sukar untuk PPBM menang banyak kerusi di kawasan berkenaan kerana PPBM bukan parti popular dalam kalangan rakyat. Rakyat lebih senang memilih BN,” katanya baru-baru ini.

Mengenai kerusi yang dipertandingkan DAP dan PKR, Ibrahim menyatakan seratus peratus kawasan itu boleh dimenangi pembangkang, yang akhirnya memberi keuntungan kepada kedua parti itu berbanding PPBM dan PAN.

Beliau juga memberi reaksi yang sama dengan penulis, iaitu terkejut dengan kuota pembahagian kerusi dalam komponen PH. – theRakyat

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana