RAFIZI BUKA PEKUNG PKR

BUNGA-bunga perpecahan dalam Parti Keadilan Rakyat (PKR) semakin ketara. Apatah lagi apabila Ahli Parlimen Pandan Rafizi Ramli sendiri mula membuka pekung dan aib parti kesayangan Anwar Ibrahim tersebut. Dan kita tahu bahawa untuk Rafizi berbuat sedemikian bukan lah mudah memandangkan beliau merupakan antara “hardcore” PKR yang menyerang kerajaan Barisan Nasional tanpa henti selama ini.

Beliau mendedahkan kepincangan di kalangan pucuk pimpinan parti itu, dengan berkata pemimpin atasan yang menganggotai Biro Politik yang berkuasa menentukan hala tuju parti sering tidak sealiran, malah keputusan yang dicapai juga tidak dihormati.

Perkara tersebut berlaku sejak Anwar Ibrahim dipenjarakan pada Februari 2015 dulu atas kesalahan jenayah liwat. PKR kini berada dalam keadaan yang cukup rapuh. Kepimpinan kanan PKR terlalu kerap membelakangi keputusan Biro Politik.

Ketika pilihan raya Sarawak pada Mei 2016, keputusan mengekalkan persetujuan pembahagian kerusi di kalangan anggota Pakatan yang ditandatangani Timbalan Presiden Datuk Seri Azmin Ali sendiri telah diabaikan sewenang-wenangnya.

Malah penyertaan Pakatan dalam pilihan raya kecil Sungai Besar dan Kuala Kangsar 2017 untuk membantu calon PAN turut dilengah-lengahkan sehingga memaksa Setiausaha Agung PKR mengeluarkan arahan supaya jentera parti turun membantu PAN “tanpa menunggu keputusan Biro Politik yang tidak kunjung tiba”.

Ironinya Rafizi dilihat terpaksa mendedahkan segala kepincangan yang berlaku dalam PKR hanya semata-mata diselar oleh Timbalan Ketua Pemuda PKR Dr Afif Bahardin. Beliau menyelar Rafizi kerana mempersoalkan keputusan parti untuk mengadakan rundingan dengan PAS, dengan berkata beliau sudah lama tidak hadir dalam mesyuarat Biro Politik.

Dalam masa yang sama, Ketua Pemuda PKR, Nik Nazmi Nik Ahmad memecat ketua Pemuda PKR Kelantan Mohd Hafidz Rizal Amran melalui pesanan dalam aplikasi WhatsApp hanya berdasarkan memorandum yang mempertikaikan pendirian Pemuda PKR Kelantan meneruskan hubungan dengan kerajaan PAS Kelantan.

Ini yang kita umpamakan ketam mengajar anaknya berjalan lurus. Peraturan yang sama namun hanya terpakai di Kelantan manakala di Selangor pula “unang-undang” tersebut dilihat tidak terpakai memandangkan ianya tidak memberi kelebihan kepada PKR.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana