MAHATHIR PANIK, PENGADU DOJ BAKAL DITANGKAP?

BUKAN lagi rahsia bahawa pengumuman Jabatan Keadilan (DoJ) Amerika Syarikat baru-baru ini berdasarkan kepada aduan yang dibuat oleh beberapa pihak dengan bermotifkan politik mahu mengulingkan kerajaan Malaysia bagi memastikan kepentingan peribadi serta politik mereka tercapai.

Cuma identiti pengadu tersebut telah dibongkar oleh beberapa buah portal. Perkara ini mengundang serangan panik dikalangan dalang yang merancang pemberontakan atau dengan lebih tepat pengkhianatan memandangkan mereka boleh dikenakan hukuman berat atas kesalahan tersebut.

Konspirasi berlaku apabila dua orang atau lebih bertindak secara terancang untuk melakukan jenayah. Dan konspirasi untuk menghancurkan negara dan/atau perdana menteri dengan niat untuk melunturkan keyakinan orang awam dan asing kepada negara dan merosakkan ekonomi negara sama dengan sabotaj ekonomi.

Ia merupakan perbuatan khianat dan mereka boleh didakwa dengan tuduhan melancarkan perang terhadap Yang di-Pertuan Agong, jenayah yang membawa hukuman mati jika sabit kesalahan,

Pengumuman DoJ tidak tertumpu kepada perkara utama iaitu mengenai jenayah yang didakwa dilakukan di bumi Amerika Syarikat. Sebahagian besar kenyataan DOJ pada 20 Julai menyebut tentang apa yang berlaku secara dalaman di Malaysia, dan sebahagiannya tidak mempunyai kaitan dengan subjek sama ada jenayah telah dilakukan di bumi Amerika Syarikat seperti didakwa.

Tindakan undang-undang terbaharu yang difailkan DoJ Amerika Syarikat untuk mendapatkan kembali aset-aset yang didakwa diseleweng dari 1MDB sememangnya langsung tidak masuk akal memandangkan sudah berkali-kali 1MDB menegaskan bahawa syarikat tersebut tidak hilang sebarang aset dan duit.

Mahathir dilihat sedar bahawa perancangan beliau bakal gagal lagi apabila baru-baru ini belia membuat kenyataan bahawa terdapat beberapa tanda-tanda atau usaha untuk membina kes bagi menangkap dan menahan pemimpin pembangkang. Penahanan pemimpin pembangkang akan mengucar-kacirkan parti.

Kini rentak Mahathir terlalu mudah dibaca. Beliau seolah-olah panik dan gusar akan ditangkap atas kesalahan pengkhianatan terhadap negara. Nampaknya kifarah tidak mampu lagi dielakan. Sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah juga.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana