Ahli akademik cadang hukum bunuh pengkhianat dalam isu DoJ

Pihak atau warga tempatan yang mengkhianati negara dengan memburukkan nama Malaysia di luar negara seperti membelot dan berkomplot dengan Jabatan Kehakiman (DoJ) Amerika Syarikat boleh dihukum bunuh di bawah Kanun Keseksaan.

Setiausaha Kluster Politik, Keselamatan dan Antarabangsa Majlis Profesor Negara (MPN), Prof. Datuk Dr. Abdul Halim Sidek berkata, ini kerana dakwaan DoJ ibarat kisah dongeng 1,001 malam apabila hanya mendapatkan maklumat daripada sebelah pihak iaitu mereka yang tidak berpuas hati terhadap pentadbiran kerajaan.

Kata beliau, sepatutnya DoJ merujuk kepada beberapa sumber yang sahih seperti Kedutaan Malaysia di Amerika Syarikat, Jabatan Perdana Menteri atau wakil-wakil Malaysia di luar negara terlebih dahulu sebelum mengemukakan dakwaan tersebut.

‘‘Tindakan DoJ menyerang sebuah negara berdaulat, bebas dan merdeka seperti Malaysia ini telah melanggar protokol, peraturan serta perundangan antarabangsa dan boleh menim­bulkan konfrontasi antara dua negara.

“Motif segala tindakan ini jelas untuk mengaibkan nama Malaysia, menimbulkan prasangka dalam kalangan masyarakat terhadap pentadbiran kerajaan kerana pilihan raya bakal menjelang tidak lama lagi dan perbuatan tersebut juga boleh menggugat keyakinan pelabur asing,” katanya dipetik akhbar Utusan.

Beliau yang juga Pensyarah Undang-Undang Sekolah Perniagaan Universiti Kuala Lumpur (UniKL) mengulas kenyataan Peguam Negara, Tan Sri Mohamed Apandi Ali yang menjelaskan tindakan DoJ mengemukakan saman sivil terbaharu untuk meram­pas AS$540 juta yang didakwa diperoleh daripada dana 1Malaysia Development Berhad (1MDB) adalah bersifat politik.

Sementara itu, Pensyarah Undang-Undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof. Madya Dr. Khairil Azmin Mokhtar berkata, sekiranya DoJ serius ingin mendakwa kerajaan Malaysia atau mana-mana individu di negara ini, organisasi itu perlu mengemukakan kesemua bukti kepada Peguam Negara terlebih dahulu bagi membolehkan pendakwaan dilakukan.

Katanya, perkara itu termaktub dalam Perkara 145(3) Perlembagaan Persekutuan iaitu Peguam Negara mempunyai kuasa yang boleh dijalankan menurut budi bicaranya, untuk memulakan, menjalankan atau memberhentikan apa-apa prosiding bagi kesalahan di Mahkamah Sesyen dan Mahkamah Khas (Raja-Raja).

Jelas beliau, keputusan itu juga tidak boleh didesak oleh mana-mana pihak luar atau tertentu kerana ia seolah-olah negara tunduk pada kuasa luar.

“Saya tidak menyebelahi mana-mana pihak atau individu dalam isu ini, tetapi DoJ perlu mengikut peraturan dan sistem undang-undang negara ini jika benar mahu meneruskan dakwaan saman sivil itu.

“Jika bukti yang dikemukakan mencukupi, atas nilai tanggungjawab Peguam Negara selaku individu yang bebas dan berkecuali akan membenarkan dakwaan itu dibuat, masalahnya sekarang DoJ tidak mengemukakan sebarang bukti, jadi bagaimana kes itu hendak disiasat dan mahkamah membuktikan siapa yang salah dan betul,” katanya.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana