MEC... Projek mega Mahathir yang dirahsiakan bankrap...Kekayaan Kita DUlu Lagi Banyak Habiskan Oleh Geng Madey Dan Kroninya

MALAYSIA ELECTRONIC CORPORATION BHD. (MEC) ramai anak-anak muda jarang dengar cerita ini. Tak banyak info mengenai MEC di internet. Pada tahun 90an dulu Tun Mahathir pernah merancang secara besar besaran untuk mengadakan MEC City di kawasan seluas 3000 ekar di Gambang, Pahang.

Berjuta2 duit telah dihabiskan untuk projek Bandar MEC ini. MEC dirasmikan Mahathir ada 17 Mac 1997.

Asalnya idea Mahathir nak bina MEC ni adalah kerana masa tu banyak syarikat asing bina kilang elektronik dan pemasangan mereka di Malaysia.

Panasonic, Toshiba, Sony, Aiwa dulu kebanyakkannya ada kilang di Malaysia. Yelah masa tu kos buruh kita murah.

Bahasa mudahnya idea Mahathir ini sebenarnya nak "sailang" brand-brand luar ini di pasaran Malaysia. So keluarlah brand MEC di pasaran.

Masa tu mulalah dia gunakan sentimen untuk rakyat beli produk dari MEC ni. Dia complain orang kita suka sangat beli brand luar sedangkan jenama tempatan pun sama bagus kerana brand-brand luarpun dibuat di sini.

Tapi tak lama lepas tu MEC dah bungkus. Bankrap. Fasiliti yang besar-besar dibina ditinggalkan. Jadi hutan simpan. Penagih-penagih dadah buat port.

Kenapa bungkus? Sebabnya orang tak suka dengan design produk elektrik MEC yang buruk. Harga pula lebih mahal dari Panasonic dan jenama lain. Simple saja, macam Proton, design simple tapi jual mahal. Tu semua idea Mahathir.

Paling tak boleh hadam, boleh kata kebanyakkan part-part elektronik untuk semua produk brand MEC diimport dari luar negara. Maksudnya kilang MEC hanya jadi "tukang pasang" saja di sini.

Konsep dia macam PROTON juga la. Proton Saga first model tu dulu ramai tak tahu ia adalah klon Mitsubishi Lancer 1985. Duit habis kat RND beratus ratus juta. Padahal kerja kita tukar logo saja pun. Yang untung anak menakan dia, jadi kaya dengan hanya supply anti-rust dekat Proton.

Tu pun idea Mahathir juga. Hancurrrr...

Masa tu internet takde, bayangkan masa tu Tok Nenek dan Mak Ayah kita dah guna FB n Google, aku rasa tak sampai 22 tahun dia jadi PM.

FASILITI MEC DISELAMATKAN.

Akhirnya setelah sekian lama bandar MEC Gambang ni jadi hutan simpan, pada tahun 2003, KUKTEM (Universiti Teknikal Awam) telah buat kampus mereka di situ. Penubuhan KUKTEM ini adalah hasil dari cetusan idea Menteri Pendidikan di masa itu.

Setelah lima tahun beroperasi, pihak Kerajaan Malaysia telah mengumumkan pertukaran nama KUKTEM kepada Universiti Malaysia Pahang pada 2007.

Dengan pertukaran ini, nama KUKTEM kini dikenali sebagai UMP. Sekarang ramai anak-anak bumiputera dari UMP yg berjaya dah bekerja di syarikat-syarikat gergasi seperti Volvo, BMW, IBM, Technip, Petronas dan sebagainya.

Nak tahu siapa Menteri Pendidikan yang cetuskan idea untuk wujudkan UMP dan selamatkan fasiliti MEC dari terus terbengkalai ni?

Beliau adalah Najib Razak.

Nampak tak, banyak tahi-tahi yang ditinggalkan Mahathir terpaksa dicuci Perdana Menteri selepasnya. Tetiba sekarang dia nak jatuhkan semua Perdana Menteri selepas dia.

Makin tua makin tak betul dah Mahathir ni. Sebab apa? Sebab dia dah berkawan dengan DAP.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana