ANWAR DAN KIT SIANG UBAH PERATURAN

Tulisan asal oleh:
Raja Petra Kamarudin, Malaysia Today, 22 Februari 2017
Dua hari lepas, Anwar Ibrahim akhirnya mendedahkan di mahkamah motif sebenar untuk Langkah Kajang. Satu-satunya masalah dengan pendedahan Anwar adalah bahawa ia bercanggah dengan alasan yang Saifuddin Nasution, Rafizi Ramli dan Tony Pua berikan. Dan ini menimbulkan persoalan siapa daripada mereka berempat yang berkata benar atau adakah keempat-empat mereka berbohong dan sebenarnya ada sebab yang berbeza sama sekali?
Pada titik masa yang berbeza sepanjang 2013 dan 2014 rakyat Malaysia telah diberikan sebab berlainan mengapa Menteri Besar Selangor Khalid Ibrahim perlu disingkirkan. Anwar berkata, yang mana boleh anda baca di bawah, adalah supaya beliau boleh mengambil alih jawatan Menteri Besar dan membawa perubahan kepada Selangor.
Anwar, bagaimanapun, setakat ini tidak pernah berkata apa yang salah dengan Selangor semasa di bawah Khalid dan perubahan apa yang diperlukan. Anwar menggambarkan bahawa Selangor telah ditadbir dengan teruk dan bahawa beliau diperlukan untuk mengambil alih daripada Khalid untuk menangani perkara ini. Jadi apakah yang Khalid telah lakukan yang salah, atau tidak lakukan, dan yang Anwar akan ubah sebaik sahaja beliau mengambil alih sebagai Menteri Besar?
Anwar terkenal untuk bercakap secara teka-teki atau dalam bahasa yang tidak jelas. Beliau tidak pernah berkata secara terus apa yang dimaksudkan tetapi hanya memberi petunjuk sahaja. Malah apabila ditanya soalan yang memerlukan jawapan ‘ya’ atau ‘tidak’ beliau tidak pernah berkata ‘ya’ atau ‘tidak’. Beliau bercakap mengenai itu ini tetapi tidak pernah memberikan ‘ya’ atau ‘tidak’.
Malah semasa temu bual dengan media antarabangsa, apabila ditanya soalan yang mudah sama ada beliau gay, Anwar tidak pernah menjawab. Soalan ini telah diajukan kepadanya tiga kali dan setiap kali beliau mengubah ke topik tentang konspirasi politik dan bagaimana beliau mendatangkan bahaya kepada golongan pemerintah dan bagaimana mereka takut kepadanya dan bagaimana seruannya untuk pembaharuan menakutkan kerajaan dan sebagainya. Mungkin itu benar tetapi itu masih tidak menjawab soalan sama ada beliau adalah gay atau tidak, yang mana adalah soalan sebenar yang ditanyakan.
Jadi, menurut Anwar, Khalid terpaksa disingkirkan supaya perubahan boleh dibuat di Selangor. Anwar kini perlu memberitahu kita apa yang tidak kena dengan Selangor semasa Khalid adalah Menteri Besar. Anwar juga perlu memberitahu kita perubahan apa yang beliau fikirkan untuk Selangor. Kemudian Anwar perlu memberitahu kita sama ada perubahan ini berlaku dengan Azmin Ali sebagai Menteri Besar Selangor.
Pendek kata, kita memerlukan perbandingan ‘dulu’ dan ‘kini’ supaya kita tahu apakah senario di bawah Khalid dan apakah senario kini di bawah Azmin. Dalam erti kata lain, adakah penyingkiran Khalid membawa pembaharuan di Selangor atau adakah ia masih sama atau semakin teruk? Adakah Anwar berani memberitahu kita atau beliau, seperti biasa, akan membiarkan perkara itu dalam keadaan samar-samar?
Rafizi dan Saifuddin memberikan alasan yang berbeza mengapa Khalid terpaksa digantikan, begitu juga Tony. Tok Guru Nik Aziz Nik Mat menentang penyingkiran Khalid, begitu juga Tok Guru Abdul Hadi Awang. Dan mereka berkata mereka tidak menyokong penyingkiran Khalid kerana tidak ada sebab yang sah untuk berbuat sedemikian. Dalam erti kata lain, Nik Aziz dan Hadi tidak menerima banyak sebab yang bercanggah yang diberikan untuk penyingkiran Khalid. Pendek kata, para pemimpin PAS berpendapat bahawa semuanya hanyalah alasan yang lemah dan tidak benar.
Alasan Rafizi adalah bahawa Tun Dr Mahathir Mohamad telah berkomplot untuk menggulingkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan jika itu berlaku maka Selangor akan jatuh. Bagaimana penyingkiran Najib akan membawa kejatuhan kerajaan Pakatan Rakyat Selangor? Adakah Rafizi berkata sekiranya Najib jatuh maka sebilangan besar ADUN Pakatan Rakyat akan menyeberang ke Barisan Nasional seperti yang berlaku di Perak pada tahun 2009?
Sama seperti Anwar, Rafizi tidak menjelaskan perkara itu. Saifuddin pula, yang menerbitkan satu laporan tebal salah laku, pelanggaran dan jenayah rasuah Khalid yang mewajarkan penyingkiran beliau sebagai Menteri Besar Selangor. Kemudiannya, Saifuddin memohon maaf dan lebih kurang mengakui semua dakwaan adalah dusta. Jadi ini lebih kurang mengesahkan apa yang Nik Aziz dan Hadi katakan: bahawa Khalid adalah mangsa fitnah.
Sebenarnya, Khalid telah meningkatkan rizab Selangor dan itu mengecewakan Pakatan Rakyat. Mereka merasakan bahawa wang itu perlu untuk dibelanjakan, bukan untuk disimpan. Jadi Khalid tidak melakukan kerjanya dengan menyimpan wang itu dan bukannya membelanjakan.
Itu mungkin benar. Anda membuat wang supaya anda boleh membelanjakannya dan bukan untuk menyimpannya. Dan itu adalah apa yang Mahathir lakukan semasa menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun: beliau menghabiskan wang dan bukannya menyimpannya. Tetapi dalam kes Selangor Khalid enggan membelanjakan wang sewenang-wenangnya. Kecuali terdapat alasan yang baik untuk menghabiskan wang, beliau tidak akan berbuat sedemikian.
Sebagai contoh, Khalid enggan membelanjakan wang negeri untuk tujuan parti. Anwar mahu Selangor untuk memberikan setiap parti dalam Pakatan Rakyat RM100 juta. Itu berjumlah RM300 juta, iaitu 10% daripada rizab negeri. Khalid bagaimanapun enggan berbuat itu. Dan ini adalah masalah utama mereka dengan Khalid, terutamanya semasa pilihan raya umum 2013 apabila Khalid kekal enggan memberi wang kepada parti untuk membiayai pilihan raya.
Dan itu adalah sebab utama Khalid perlu disingkirkan. Beliau tidak akan menyalahgunakan kuasa dan pemerintahannya dengan merompak negeri ini. Pakatan Rakyat tidak berjaya mendapatkan RM3 bilion atau lebih rizab Selangor. Kini, Khalid bukan lagi Menteri Besar dan Pakatan Harapan kini mendapat pembiayaan dari Selangor.
Semuanya tentang wang, walaupun untuk Pakatan Harapan.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana