Syabas Our PM!!!! Janji kerajaan bukan janji kosong : PM

Keupayaan kerajaan yang diterajui Barisan Nasional (BN) melaksanakan projek mega meskipun berdepan cabaran ekonomi adalah bukti komitmen tinggi kerajaan untuk melaksanakan tanggungjawab membangunkan negara dan menunaikan janji kepada rakyat, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

Perdana menteri berkata sebagai contoh, Projek Transit Aliran Massa (MRT) Laluan 1 Sungai Buloh-Kajang (SBK) adalah bukti kerajaan mampu melaksanakan projek mega malahan dengan kos lebih rendah iaitu RM21 bilion berbanding peruntukan yang disediakan RM23 bilion.

“Saya telah melancarkan fasa satu projek MRT ini yang siap mengikut jadual dengan kos projek lebih rendah daripada bajet disediakan RM23 bilion tetapi kita belanja RM21 bilion.

“Kita nak nafikan pembangkang yang kononnya projek ini menelan belanja RM100 bilion, ini satu fitnah, satu hasutan dan hakikatnya BN telah melaksanakan projek MRT lebih rendah daripada bajet yang ditetapkan,” katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis pelancaran Lebuhraya Pan Borneo Jalan Pintas Lahad Datu di Sekolah Menengah Kebangsaan Sepagaya pada Isnin.

Najib berkata selain projek MRT, projek Lebuhraya Pan Borneo yang dilaksanakan secara berperingkat di Sabah dan Sarawak merupakan tanda kerajaan masih mampu melaksanakan projek besar yang boleh mengubah landskap pembangunan negeri dan wilayah seterusnya membuktikan janji kerajaan BN.

“Hari ini saya berada di sini untuk menunjukkan janji yang saya luahkan kepada rakyat iaitu Projek Lebuhraya Pan Borneo Sabah ini yang dibina sepanjang 1,236 kilometer.

“Fasa pertama projek iaitu melibatkan 706 kilometer dengan belanja RM12.85 bilion dan masih ada lagi fasa kedua dan ketiga, maknanya akan ada lebih besar belanja untuk projek ini bila habis,” katanya lagi.

Dalam pada itu, perdana menteri turut memberi jaminan projek itu akan diselesaikan selagi rakyat Sabah memberi sokongan kepada kerajaan BN dan rakyat tidak perlu menghabiskan masa mendengar hasutan pembangkang.

“Selagi ada sokongan, projek ini tetap dijalankan dan buat apa bagi (sokongan) kepada parti serpihan, mereka boleh buat Pan Borneo? tak boleh. Mereka cuma boleh mengelirukan dan menghasut sahaja, jangan terperangkap, tepuk dada tanya selera.

“Tuan puan mahu kerajaan yang boleh melakar masa depan lebih baik, kenapa pilih parti serpihan, kita dah tengok parti Semangat 46 dulu dan parti lain, Parti Keadilan Rakyat sakit tetapi parti UMNO dan BN hidup segar dan tegak. Kita bukan nak kuasa kerana kuasa tetapi kita ada agenda besar, ada misi untuk rakyat,” katanya lagi.

Najib berkata rakyat sudah tentu mahukan sebuah kerajaan yang boleh membantu dan membawa negara ke arah keadaan pembangunan lebih baik.

Beliau juga mahu projek Lebuhraya Pan Borneo di Sabah itu yang diusahakan di bawah pentadbirannya diingat oleh seluruh rakyat Sabah.

“Saya tidak mahu sebut zaman lain, saya mahu orang Sabah tahu bahawa Pan Borneo ini adalah usaha di bawah pentadbiran saya untuk rakyat Sabah.

“Kita tengok hasilnya apabila siap pada tahun 2021 atau 2022, bayangkan masa depan penduduk Sabah, ini tentu akan mengubah Sabah,” katanya.

Projek Lebuhraya Pan Borneo Sabah untuk jalan pintas di Lahad Datu yang dijangka siap pada 2018 dan bernilai RM165 juta itu bermula dari Batu 7 Jalan Silam di Lahad Datu sehingga Batu 3 Jalan Segama yang merangkumi jarak tujuh kilometer.

Projek itu merangkumi pembinaan jalan raya baharu empat lorong dua hala yang bakal memendekkan jarak dan masa perjalanan penduduk dari Tawau ke Sandakan atau sebaliknya daripada 17 kilometer kepada tujuh kilometer.

Antara lain, kerja pembinaan melibatkan dua persimpangan bertingkat serta sebuah jambatan baharu merentasi Sungai Sepagaya sepanjang 32 meter yang turut mengambil kira kriteria seismik atau gempa bumi.

Sementara itu, Najib berkata projek Lebuhraya Pan Borneo itu perlu diberi bukan sahaja kepada syarikat besar tetapi kepada syarikat anak tempatan di Sabah dan Sarawak.

“Semalam saya berada di Miri, Sarawak dan 12 pakej projek Lebuhraya Pan Borneo sudah pun diagihkan untuk syarikat yang dikuasai anak tempatan d Sarawak dan maknanya kita telah mengotakan janji.

“Kita beri kepada kontraktok-kontraktor kecil dan kita minta kontraktor utama tolong bayar sub kontraktor, jangan buli mereka. Kita nak juruukur dan lain-lain lagi dapat projek ini, jangan tamak dan bolot sendiri… kita kongsi,” katanya.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana