"BENARKAH MALAYSIA DALAM KRISIS SEPERTI KATA PEMBANGKANG?"

PARA pemimpin pembangkang sering keluarkan kenyataan bahawa Malaysia dalam krisis ekonomi, bankrap, pengemis di negara sendiri, negara gagal dan sebagainya. Bahkan angin propaganda ini sentiasa berlegar-legar dan viral di laman media sosial.

Mari kita selidik 10 petunjuk sama ada Malaysia dalam krisis atau tidak dengan perbandingan antara tahun 1998 hingga 2016.

🔹1. Indeks saham Bursa Malaysia

Indeks saham kini jelas menunjukkan bahawa Malaysia bukan dalam krisis. Buktinya, indeks saham hari ini masih lebih dua kali ganda dari indeks tahun 2009 sejak Najib Razak mula mentadbir. Sebaliknya, indeks saham pada tahun 1998 iaitu zaman Mahathir dan Anwar, menjunam lebih dari 80% dalam masa yang singkat.

🔹2. Pendaftaran Kenderaan Baru

Penjualaan kereta di Malaysia masih kukuh pada paras yang tinggi berbanding tahun 2015 - walaupun mengalami kejatuhan 13% kerana perintah Bank Negara.

Sebaliknya, jualan dan pendaftaran kereta baru pada tahun 1998 menjunam - jatuh lebih dari 59% dalam jangka masa satu tahun.

🔹3. Matawang Ringgit ke USD

Sebenarnya, Ringgit hanya jatuh 16% berbanding dengan kadar pada tahun 2009. Kenaikkan Ringgit tahun 2009-2013 kepada tahap USD1 = RM 2.93 kerana faktor harga minyak dunia yang tinggi dan aliran wang asing masuk ke Malaysia akibat kemelut ekonomi Amerika Syarikat.

Pada tahun 2014, harga minyak dunia mula turun dan aliran wang asing sudah mula mengalir balik kepada Amerika Syarikat kerana ekonomi mereka pulih.

Tetapi pada tahun 1998, kejatuhan Ringgit sebanyak 45% berlaku pada masa yang sangat singkat - tanpa pengaruh faktor-faktor lain seperti harga komoditi dunia ataupun kemelut di ekonomi Amerika. Ini benar-benar krisis dan tidak sama dengan keadaan sekarang. Inilah punca Ringgit terpaksa ditambat ke paras USD1=RM3.80 pada masa itu.

Situasi sekarang tahun 2016 tidak memerlukan kerajaan tambat matawang kerana kestabilan matawang masih terkawal. Lebih-lebih lagi, matawang-matawang negara pelanggan dan yang besaing dengan Malaysia juga turun berbanding dengan USD.

🔹4. Kadar Faedah Pinjaman Bank

Pada tahun 2016, kadar pinjaman bank adalah rendah iaitu pada tahap 4.5% - malah, sudah dua kali diturunkan tahun ini.

Sebaliknya pada tahun 1998, kadar faedah pinjaman bank naik setinggi 13.5% kerana bank-bank Malaysia kekurangan wang dan keperluan Bank Negara pada masa itu untuk mempertahankan nilai Ringgit.

Kadar pinjaman yang tinggi pada masa itu menyeksa banyak peminjam individu mahupun korporat seterusnya mengakibatkan banyak yang muflis dan ratusan projek gagal.

🔹5. Projek-projek terbengkalai

Pada tahun 2015-2016, tiada sebarang projek yang terbengkalai. Sebaliknya, usaha untuk memulihkan projek Plaza Rakyat dan projek hotel Duta Grand Hyatt sudah bermula.

Sebaliknya tahun 1998, banyak syarikat besar mahupun kecil gagal kerana terdesak kadar faedah pinjaman yang naik mendadak. Akibatnya, banyak projek pembangunan terbengkalai.

🔹6. Nisbah Pinjaman bank yang bermasalah

Kadar faedah pinjaman bank tahun 1998 telah menyebabkan banyak syarikat dan individu tidak lagi mampu membayar pinjaman bank. Ini menyebabkan kerugian kepada bank-bank di Malaysia. Nisbah hutang yang tak dibayar (Non-performing loan), NPL industri bank pada tahun 1998 naik sehingga 14.9%.

Tahun 2016 amat berbeza. Nisbah ini hanya tahap 1.6% - suatu kadar yang sangat selamat.

🔹7. Prestasi bank-bank di Malaysia

Tahun 1998, banyak bank-bank yang terancam akibat hutang yang tidak dapat dikutip semula. Keadaan kritikal ini memaksa karajaan untuk menubuhkan DanaHarta dan DanaModal untuk menyelamatkan bank-bank dan syarikat-syarikat yang bankrap.

Tahun 2016 sangat berbeza. Nisbah hutang tak berbayar rendah dan keuntungan bank-bank Malaysia adalah baik dan meningkat.

🔹8. Menarik pelaburan projek berbanding meminta pertolongan pinjaman cemas

Pada 2016, langkah proaktif Najib Razak menarik pelaburan dan pinjaman dari negara China untuk projek pembangunan di Malaysia bukan satu bukti negara dalam krisis.

Sebaliknya, pinjaman wang segera dari Singapura dan Jepun bagi mengatasi krisis ekonomi negara merupakan bukti negara dalam krisis ketika itu.

🔹9. Pertumbuhan KDNK (GDP)

Walaupun ada kelembapan akibat keadaan ekonomi dunia yang tidak stabil, namun pertumbuhan ekonomi Malaysia antara 20 yang terbaik di dunia. Malah pada suku ketiga 2016, pertumbuhan KDNK sudah mula meningkat semula. Pertumbuhan GDP Malaysia 2017 juga dijangka lebih baik berbanding 2016.

Berbanding tahun 1998, GDP Malaysia pada tahap -7.4% sahaja. Ini baru dikatakan krisis.

🔹10. Nisbah hutang negara kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) ataupun Debt-to-GDP ratio

5 tahun pertama Mahathir memerintah, nisbah ini dinaikkan dari 44% tahun 1981 sehingga 103.4% tahun 1986.

Jika kita tidak muflis ketika kadar 103.4% pada tahun 1985, bagaimana mungkin kita boleh menjadi bankrap pada kadar 53.4% sekarang?

Malahan nisbah 53.4% ini adalah selamat. Kalau Malaysia dianggap sudah bankrap pada nisbah 53.4%, maka 70 lagi negara lain yang juga sudah bankrap termasuk kebanyakkan negara-negara yang maju.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana