Peruntukan sekolah agama komitmen k’jaan jaga Islam...MEmang Terbaik

Peruntukan besar untuk sekolah agama, tahfiz dan pondok dalam Bajet 2017 merupakan terjemahan komitmen Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan kerajaan menjaga agama Islam di negara ini, kata Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Ahmad Zahid Hamidi(TPM)Timbalan Perdana Menteri berkata berkata Islam sebagai agama yang progresif perlu dijaga, disuburkan dan dimajukan seterusnya dijadikan suatu cara hidup lengkap untuk masyarakat di negara ini, namun dalam masa yang sama tidak mengetepikan agama lain.

“Kita cari jalan maju ke hadapan dalam majukan Islam tetapi agama lain perlu kita hormati, dalam usaha supaya agama kita dihormati kita perlu menghormati agama yang lain.

“Tetapi dalam masa sama, saya risau jika umat Islam tidak bersatu bagai buih di lautan, (Islam) akan hilang akibat ombak melanda, perbezaan pendapat dibolehkan tetapi ada tertibnya, hormat pendapat orang lain, amalkan lemah lembut dan bijaksana walau berbeza pendapat,” katanya pada Jumaat.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Graduasi Hafaz Aqso, Tingkatan 5 dan Program Khas Asasi Ulul Albab 2016 Sekolah Menengah Imtiaz Ulul Albab di Masjid Tanah di sini.

Dalam Bajet 2017 yang dibentang Najib pada 21 Okt lepas, sebanyak RM30 juta diperuntukkan kepada sekolah tahfiz bagi melahirkan lebih ramai generasi Islam hebat, manakala sekolah agama bantuan kerajaan dan sekolah pondok berdaftar masing-masing diberi RM50 juta bagi penambahbaikkan dan penyelengaraan sekolah.

Ahmad Zahid berkata umat Islam perlu mengambil iktibar terhadap perpecahan yang terjadi di negara seperti Syria dan Yaman serta kejadian ‘Arab Spring’ bagi memastikan perpecahan itu tidak terjadi terutama di rantau nusantara ini.

Beliau berkata daripada 1.8 bilion umat Islam di seluruh dunia, 350 juta berada di rantau nusantara, justeru rantau ini merupakan tempat paling sesuai menjadi tempat kebangkitan semula Islam.

“Saya teringat hadis menyebut kebangkitan semula Islam tidak akan bermula di tanah Arab, disebutkan (dalam hadis) akan bangkit di timur jauh, dalam konteks ini nusantara mampu menjadi tempat itu.

“Justeru bumi Malaysia insya-Allah jadi tapak kebangkitan semula Islam. Malaysia menjadi antara negara Islam termaju yang menjadi rujukan kerana mampu membangun Islam secara progresif dan kesederhanaan di bawah masyarakat majmuk berbilang latar belakang,” katanya.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana