1MDB Kesal Tun M Terus Keluar Kenyataan Mengelirukan

KUALA LUMPUR: 1Malaysia Development Berhad (1MDB) kesal dengan tindakan bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengeluarkan kenyataan salah dan mengelirukan secara berterusan terhadap syarikat pelaburan strategik negara itu.

Dalam kenyataan di sini Ahad, 1MDB berkata, kenyataan itu kemudian dilaporkan secara tidak bertanggungjawab tanpa analisis atau siasatan kewartawanan oleh portal berita dalam talian tertentu.

Merujuk kepada tulisan Dr Mahathir dalam blognya berhubung penjualan Edra Global Energy Bhd kepada China General Nuclear Power Corporation (CGN), IMDB berkata, bekas perdana itu telah gagal dalam beberapa percubaan untuk mempolitikkan isu 1MDB.

"Berdasarkan penyata kewangan Edra bertarikh 31 Mac 2015, menerusi penjualan itu, 1MDB akan menerima tunai, nilai ekuiti RM9.83 bilion. Di samping itu, Kumpulan CGN akan menanggung hutang aset operasi Edra berjumlah RM7.43 bilion.

"Oleh itu, melalui penerimaan tunai dan pemindahan hutang, 1MDB akan mencapai pengurangan hutang sehingga RM17 bilion, iaitu dalam lingkungan jangkaan RM16 bilion hingga RM18 bilion mengikut pelan rasionalisasi.

"Adalah penting untuk menjelaskan bahawa pwengurangan hutang sehingga RM17 bilion adalah melebihi dividen tunai kira-kira RM2 bilion yang diperoleh oleh 1MDB daripada aset tenaga semasa pemilikannya," katanya.

Kenyataan itu menyebut 1MDB pada dasarnya kos dan pulangan pelaburannya adalah sama rata menerusi proses tender antarabangsa, walaupun terpaksa menjual aset-asetnya semasa dalam serangan berterusan dan mengelirukan daripada pembangkang dan Dr Mahathir sendiri.

"Jika Tun Dr Mahathir sanggup meluang masa untuk mengkaji semula Nota 29(v) penyata kewangan 1MDB beraudit 31 Mac 2014 yang boleh diperoleh oleh umum, beliau akan sedar bahawa daripada hutang 1MDB berjumlah RM42 bilion, sebanyak RM19.82 bilion hutang dalam denominasi Ringgit Malaysia dan RM22 bilion dalam denominasi dolar Amerika (USD).

"Oleh itu terhadap lebih dari mencukupi hutang dalam denominasi Ringgit Malaysia untuk dilunaskan daripada RM9.83 bilion hasil jualan tunai Edra," katanya.

Ia berkata bagi hutang dalam bentuk USD yang menjadi kebimbingan Dr Mahathir, mengikut perjanjian dengan International Petroleum Investment Company (IPIC) pada 28 Mei 2015, ia adalah hasrat 1MDB bahawa bond jaminan IPIC sebanyak AS$3.5 bilion akan diselesaikan menerusi kaedah pertukaran hutang untuk aset dengan IPIC.

Langkah ini terarah kepada 1MDB memindahkan aset syarikat kepada IPIC dalam bentuk deposit tunai dan dana unit USD, sebagai balasan untuk IPIC mengambil alih jaminan bond AS$3.5 bilion, katanya.

Menurut kenyataan itu, Dr Mahathir juga telah mengelirukan pembaca blognya dengan gagal menyebut bahawa tarif bagi Pengeluar Tenaga Bebas (IPP) bagi aset Edra ditetapkan bagi tempoh hayat perjanjian pembelian tenaga.

"Secara purata di semua loji tenaga kuasa Edra, ini adalah untuk tempoh 10 tahun akan datang. Jadi, tidak ada persoalan tarif IPP akan meningkat bagi tempoh hayat perjanjian pembelian tenaga walaupun pertukaran hak milik," katanya.

1MDB juga meminta Dr Mahathir supaya menggunakan fakta-fakta dan angka dalam hujahannya dan menghentikan serangan politik yang mengelirukan terhadap syarikat itu.

"Tun Mahathir telah berulang kali memperdaya orang awam dengan kenyataan-kenyataan palsu. Paling ketara sekali beliau berkata 'RM42 bilion hilang' dalam 1MDB.

"Penjualan aset Edra dengan pengurangan hutang sehingga RM17 bilion, jelas menunjukkan bagaimana sering kali dan terus Tun Mahathir melakukan kesilapan.

"Kedua, Tun Mahathir telah berulang kali mempersenda bahawa RM2.6 juta dalam akaun peribadi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak adalah daripada 1MDB walaupun Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengeluarkan tiga kenyataan bahawa tiada dana dari IMDB masuk ke dalam akaun Datuk Seri Najib," katanya. - Bernama

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana