DAP Mahu Kelantan KELUAR MALAYSIA....Fuyooo Dahsyatnya DAP Ni

TAWAU: Ahli Dewan Undangan Negeri Sri Tanjong, Chan Foong Hin (gambar) telah memberi amaran kepada Speaker Parlimen berkenaan tindakan membenarkan pembentangan Enakmen Kanun Jenayah Syariah II 1993 (pindaan) oleh Ahli Parlimen PAS di Parlimen.

Beliau berkata jika ini dibenarkan, ia akan menjadi sama seperti satu "rampasan kuasa berperlembagaan" terhadap Sabah dan Sarawak.

"Pakatan sulit oleh Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri Kelantan untuk membolehkan peluasan kuasa Kelantan dengan melindungi sistem keadilan jenayah di bawah Perkara 76A, telah menafikan kuasa 57 ahli parlimen dari Sabah (termasuk Labuan) dan Sarawak dan gabenor di Sabah dan Sarawak daripada mempunyai kuasa berkata apa-apa dalam membuat keputusan, adalah merupakan satu rampasan kuasa perlembagaan terhadap Sabah dan Sarawak, "katanya.

Dalam Surat Terbuka kepada Speaker Tan Sri Pandikar Amin Haji Mulia, Chan yang juga Naib Pengerusi DAP Sabah menegaskan bahawa jika Kelantan, yang tidak berjaya menentang pembentukan Malaysia melalui satu cabaran perlembagaan pada tahun 1963, menegaskan bahawa kerajaan negeri boleh berbuat apa-apa sesuka hati dengan persetujuan Putrajaya dan menjadikan dirinya lebih tinggi daripada negeri-negeri lain terutama Sabah dan Sarawak yang setanding dengan seluruh Tanah Melayu, ia harus mempertimbangkan meninggalkan Malaysia.

"Daripada Sabah Sarawak Keluar Malaysia (SSKM), Kelantan Keluar Malaysia (KKM) akan menjadi lebih tepat.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana