Karpal Gesa SPR Batal Beberapa Kerusi Parlimen, DUN...Siapa Karpal Ni?

GEORGE TOWN: Pengerusi DAP Karpal Singh menggesa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) supaya membatalkan beberapa kerusi Parlimen dan sembilan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) yang mempunyai bilangan sama banyak.

"Ini untuk mengelakkan Parlimen tergantung," katanya pada sidang akhbar di Air Itam, Sabtu.

Karpal mengulas tentang pilihan raya kecil di Kuala Besut, Terengganu akan datang dengan kemungkinan berlaku pemisahan 32 kerusi sama rata.

"SPR perlu menambah sekurang-kurangnya satu kerusi Parlimen di negeri-negeri ini," katanya.

Katanya dewan undangan negeri-negeri yang lain dengan jumlah kerusi sama banyak ialah Pulau Pinang (40), Kedah (36), Pahang (42), Selangor (56), Negeri Sembilan (36), Melaka (28), Johor (56) dan Sabah (60).

Dalam perkembangan berasingan, Karpal menggesa bekas Naib Presiden Indonesia Jusuf Kalla menarik balik dan memohon maaf kerana mendakwa Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim menerima bantuan untuk mengadakan Himpunan 505 daripada beberapa pihak termasuk Turki, Washington dan Filipina.

"Kenyataan-kenyataan oleh Jusuf boleh menjejaskan Pakatan Rakyat.

"Apa yang berlaku kepada Anwar dan kredibiliti beliau juga akan memberi kesan kepada parti komponen Pakatan Rakyat," kata beliau.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana