NGO sahkan SUARAM bohong isu Scorpene di Perancis

Sekumpulan NGO hari ini mendakwa NGO Suaram dan pembangkang "berbohong" berhubung isu yang berkaitan kapal selam Scorpene yang dibawa ke mahkamah di Perancis.

Mereka mendakwa, berdasarkan penyelidikan mereka, pada 13 Mac 2012 melalui sebuah dokumen "Ordonnace Constatant L'Irrecevabilite de la Constitution De La Partie Civilel" yang ditandatangani oleh dua orang hakim, NGO itu "ditolak bulat-bulat" oleh institusi pengadilan Perancis sebagai pihak plaintif (partie civile).
...

"Ini bermakna kes aduan Suaram berkenaan Scorpene telah dibuang oleh Mahkamah Perancis sejak Mac 2012. Kami ulangi kes aduan Suaram berkenaan Scorpene telah dibuang oleh mahkamah Perancis sejak Mac 2012.

"Namun pembangkang mahu menipu rakyat dengan mengatakan aduan Suaram telah diterima dan statusnya sebagai pengadu yang sah diiktiraf oleh mahkamah Perancis," kata Presiden Kelab Wartawan Muda Malaysia (KWMM) Dzulkarnain Taib.

Beliau dakwaan Suaram diterima atau diiktiraf sebagai plaintif "pembohongan paling besar dalam sejarah politik negara" untuk memburukkan Malaysia, kerajaan dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Dakwanya, pembangkang berbohong bahawa penyiasatan kehakiman jenayah di mahkamah Paris diteruskan bertujuan untuk "mengaburi rakyat dan menyembunyikan kenyataan" yang sebenarnya.

Dzulkarnain mendakwa, tiga hari selepas ditolak - 16 Mac 2012 - peguam Suaram Willian Bourdon memohon menjadi "plaintif bersekutu" yang didakwanya menggunakan alasan bahawa Suaram adalah badan yang bekerjasama dengan Persekutuan Antarabangsa Hak Asasi Manusia (FIDH).

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana