Kantoiiiii....Hak milik tanah di Ijok: Janji tinggal janji...

Kemelut berhubung isu hak milik tanah penduduk Kampung Sri Aman, di sini, menunjukkan kelemahan dan kegagalan kerajaan negeri Selangor, terutama wakil rakyatnya, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.Semasa kempen pilihan raya ke-12 lalu, Abdul Khalid sendiri berjanji untuk memberi geran hak milik tanah dalam masa tiga bulan jika Pakatan Rakyat berjaya mengambil alih pentadbiran negeri."Kami kesal kerana apa yang dijanji tidak ditunaikan. Jangan suka berjanji jika tidak dapat melaksanakannya.

"Sepatutnya, sebagai Menteri Besar beliau tiada masalah untuk menunaikan janjinya dengan memberi hak milik tanah tersebut kepada penduduk,"Gobi turut mendakwa, Abdul Khalid berdolak-dalik dan menyalahkan kerajaan Selangor ketika di bawah pentadbiran Barisan Nasional (BN) kerana gagal menyelesaikan masalah tersebut.Katanya, penduduk hampir hilang sabar menunggu janji pemberian hak milik tanah itu kerana kampung berkenaan sudah wujud lebih 50 tahun."Saya dapat tahu, ada satu keluarga penduduk luar menerima geran tanah walaupun Menteri Besar janji untuk beri geran tanah itu pada penduduk tetap seperti kami saja selain beliau juga pernah berkata satu keluarga hanya akan menerima satu geran saja.

"Kami kecewa dengan sikap Abdul Khalid yang memandang ringan isu pemberian hak milik tanah ini. Tanpa hk milik tanah itu, kami bimbang diusir dari kampung berkenaan," katanya.Dalam isu Kampung Sri Aman ini, Abdul Khalid mendakwa beliau tidak dapat memberi hak milik tanah seperti yang dijanjikan kerana Kerajaan Negeri Selangor pimpinan bekas Menteri Besar, Dr Mohamad Khir Toyo telah mengadakan perjanjian dengan sebuah syarikat pemaju untuk memajukan tanah tersebut.

Bagaimanapun, ia tidak dapat dilaksanakan kerana menerima bantahan penduduk.Berikutan itu, pada 2007, kerajaan negeri ketika itu telah pun meluluskan pemberian hak milik kepada penduduk kampung berkenaan, namun kejatuhan kerajaan BN pada 2008 menyebabkan ia tidak sempat dikeluarkan.




Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana