Pas Macam Pak Pandir Untuk Selamatkan Diri Dalam Isu JAIS – Gereja


KUALA LUMPUR 16 Ogos – Pas dilihat seperti Pak Pandir dalam mencari jalan selamat berhubung isu membabitkan JAIS dengan sebuah gereja di Petaling Jaya baru-baru ini dengan menuduh UMNO sebagai dalang terhadap apa yang berlaku.
Setiausaha Perhubungan UMNO Selangor, Datuk Seri Mohd Zin Mohamad menyifatkan tuduhan Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali sebagai tuduhan liar serta tidak bertanggungjawab dan bertujuan untuk menyelamatkan diri apabila melihat isu berkenaan memberi tekanan kepada parti itu termasuk di kalangan penyokongnya.
“Pas kini berada dalam keadaan tertekan, isu berkenaan telah menyebabkan parti terbahagi kepada dua, satu pihak menyokong dan mempertahankan apa yang dilakukan oleh JAIS, manakala satu pihak lagi cuba bermain selamat dengan mengatakan itu bukan tindakan Pas tetapi adalah tindakan kerajaan negeri.
“Kita nak tanya dengan pemimpin Pas terutamanya Timbalan Pesuruhanjaya Pas Selangor (Khalid Samad), Selangor ini diperintah siapa, bukankah diperintah oleh pakatan pembangkang yang turut disertai oleh Pas, PKR dan DAP.
“Bukankah Dr Hasan Ali itu, exco kerajaan negeri yang mewakili Pas, bagaimana dia boleh mengatakan kenyataan Hasan Ali sebagai kenyataan kerajaan negeri bukannya kenyataan Pas Selangor. Apakah dalam perkara ini Pas tidak bersama dengan kerajaan negeri dan Hasan Ali adalah wakil individu,” katanya kepada UMNO-Online.
Mohd Zin berkata, tindakan Pas menuding jari kepada UMNO bukanlah perkara baru, malah Pas akan cuba mencari jalan untuk menjadikan mana-mana pihak termasuk individu sebagai kambing hitam terhadap apa jua masalah yang dihadapi.
“Datuk Mustapha Ali (Setiausaha Agung Pas) cuba menyelamatkan Pas dalam masalah JAIS dengan pihak gereja, untuk itu mereka tuduh UMNO sebagai dalang, sebelum ini Dr Hasan Ali menjadi kambing hitam apabila menyifatkan tindakannya sebagai tindakan peribadi bukannya parti.
“Tuduhan Pas kepada UMNO untuk menyelamatkan diri, bukanlah pertama kali berlaku, sebelum ini juga Pas turut menuding pihak lain jika dilihat perkara itu boleh memberi kesan kepada hubungannya dengan parti lain dalam pakatan pembangkang.
“Pas ini bolehlah dinaggap sebagai sebuah parti sesumpah, boleh bertukar apa sahaja, kalau dulu sebagai parti Islam, kini jadi parti berkebajikan, ini semua hendak pasti mereka dapat duduk bersama dengan DAP,” katanya.
Menurutnya, Pas kini berada dalam keadaan tertekan berhubung isu berkenaan kerana sebelum ini mereka cuba menjadi juara kepada bukan Islam dengan mengatakan tiada pembabitan parti itu berhubung apa yang berlaku.
Namun apa yang dilakukan itu telah memberi kesan sehingga menyebabkan sokongan orang Islam dan Melayu kepada parti itu mula goyah kerana sikap kepimpinan parti itu yang dilihat lebih mengutamakan kepentingan politik daripada kepentingan agama dan orang Melayu.
“Pas kini sudah tidak punyai hala tuju, sejak mereka bersama DAP dan PKR, Pas sudah hilang suara dalam memperjuangkan hak orang Islam dan Melayu di negara ini, mereka terpaksa tunduk kepada DAP untuk kepentingan politik.
“Berikutan ada desakan dalam Pas berhubung isu berkenaan, Pas terpaksa menuduh UMNO sebagai dalang dan berharap apa yang berlaku adalah perancangan UMNO menggunakan JAIS,” katanya.
Mohd Zin berkata, UMNO tidak pernah berkompromi apabila membabitkan isu agama serta kepentingan dan hak orang Melayu di negara ini, namun apa yang diperjuang atau dipertahankan hak kaum dan agama lain tidak diketepikan.
“Memperjuangkan hak serta kepentingan orang Melayu dan Islam adalah perjuangan UMNO. UMNO konsisten dalam perkara ini, namun kepentingan kaum dan agama lain turut dipertahankan bagai memastikan rakyat negara ini hidup aman,” katanya.
Beliau berkata, berhubung isu membabitkan agama dan kaum di negara ini, sudah ada persefahaman antara UMNO dengan parti komponen lain dalam Barisan Nasional apabila membabitkan isu berkenaan.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana