“JHO LOW MEMANG KAYA SEBELUM 1MDB DITUBUHKAN LAGI” – ARUL KANDA

Seperti yang didedahkan oleh presiden 1MDB Arul Kanda hari ini dalam temu bualnya dengan MalaysiaKini, Jho Low sememangnya adalah pengurus dana dan mempunyai kenalan yang ramai di timur tengah sebelum Arul menyertai 1MDB atau bahkan ketika 1MDB dibentuk pada 22 Julai 2009 atau mengumpul bon pertamanya.

Arul menegaskan bahawa perkenalannya dengan Jho Low semata-mata kerana minat dan kenalan Jho Low yang ramai, manakala Qubaisi dan Husseiny adalah pelanggan ADCB, di mana beliau bekerja.

“Jho Low adalah ahli perniagaan yang mempunyai minat dan kenalan yang ramai di Timur Tengah. Saya bertemu dengannya pada masa itu dan selepas itu, beliau juga berada di Abu Dhabi, di mana saya berpangkalan di situ.

Bagaimanakah Low, lebih dikenali sebagai Jho Low, terlibat? Dalam satu temu bual yang diterbitkan The Star pada 30 Julai 2010, Jho Low berkata beliau yang mencadangkan membeli saham di RHB Capital ke Abu Dhabi Commercial Bank.

“Saya juga telah ditanya oleh pengerusi ADCB sebelum ini untuk input dan pendapat saya tentang RHB Bhd dan potensinya, yang saya sangat yakin untuk jangka panjang.

“ADCB kemudian melabur sejumlah besar di dalam bank Malaysia. Itu adalah salah satu pelaburan utama yang dibuat Abu Dhabi di Malaysia, yang terus menunjukkan bahawa Abu Dhabi melabur di Malaysia untuk jangka panjang,” kata Jho Low. https://www.malaysiakini.com/news/421133

Selain daripada beliau mendapatkan ADCB, ini adalah sebahagian daripada perjanjian Jho Low di Malaysia sebelum 1MDB ditubuhkan – seperti yang dinyatakan oleh The Edge sebelum ini:
http://www.theedgemarkets.com/article/timeline-jho-low%E2%80%99s-corporate-and-financial-wheeling-and-dealing-using-us183-billion-belonged

2006
Oktober: Low Taek Jho atau Jho Low, yang berusia 26 tahun, cuba melobi sokongan untuk tawaran Kuwait Finance House untuk RHB Bank Bhd, yang dijual oleh Utama Banking Group Bhd (UBG), tetapi tidak berjaya. UBG dikawal oleh keluarga ketua menteri Sarawak ketika itu Taib Mahmud.

2007
Ogos: Swan Symphony Sdn Bhd (milik Abu Dhabi Kuwait Malaysia Investment Corp [ADKMIC]) membeli 49% kepentingan dalam Putrajaya Perdana Bhd yang tersenarai di Bursa dari E&O Bhd untuk RM199 juta. Jho Low mempunyai kepentingan 10% dalam ADKMIC dan syarikat saham pembawa yang diperbadankan Seychelles memiliki 42%.

November: Binary Bestari Sdn Bhd (juga dimiliki oleh ADKMIC) membeli 45.6% kepentingan dalam Loh & Loh Corp Bhd yang tersenarai dalam Bursa dari Vistal Achievement Sdn Bhd untuk RM111.5 juta.

2008
31 Januari: UBG membeli 49% di Putrajaya Perdana dari Swan untuk RM332 juta dan 37.6% di Loh & Loh dari Binary untuk RM124 juta. UBG juga menjual 183 juta sahamnya sendiri kepada Majestic Masterpiece Sdn Bhd (yang dimiliki oleh Jho Low) untuk RM456.6 juta.

19 September: Jho Low menyertai lembaga UBG yang tersenarai di Bursa.
—————-
Seperti yang anda dapat lihat, Jho Low sentiasa mempunyai wang dan sentiasa mempunyai kenalan yang ramai dengan pelabur besar Timur Tengah – sebelum 1MDB ditubuhkan atau meminjam sebarang wang.

Ini menunjukkan bahawa Jho Low selalu mewakili orang Arab (seperti yang dikatakan oleh Arul) untuk berurusan dengan Malaysia dan bukan sebaliknya.



Lim Sian See, 24 April 2018

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana