SAYA SEORANG PROFESIONAL, BUKAN AHLI POLITIK – ARUL KANDA KEPADA KIT SIANG

Free Malaysia Today, 21 Mac 2018

KUALA LUMPUR: Ketua pegawai eksekutif 1MDB Arul Kanda Kandasamy telah menjawab cabaran Lim Kit Siang untuk bertanding dalam pilihan raya umum akan datang, selepas veteran DAP itu mengkritiknya kerana menganjurkan pameran bergerak mengenai firma negara yang bermasalah itu tanpa menjawabnya di Parlimen.

“Saya seorang profesional, bukan ahli politik,” kata Arul ketika dihubungi oleh FMT.

Lim hari ini mempersoalkan Arul kerana mengambil bahagian dalam satu siri pameran bergerak untuk menjelaskan isu-isu yang berkaitan dengan 1MDB, dengan mengatakan ia adalah lebih penting untuk menjawabnya di Dewan Rakyat.

“Saya minta Arul Kanda bertanding dalam pilihan raya umum atas tiket 1MDB. Bertanding atas tiket Barisan Nasional atas tiket 1MDB dan mari kita lihat apa yang berlaku,” kata Lim.

Sebagai respons, Arul, yang telah ditugaskan dengan pelan rasionalisasi 1MDB berikutan dakwaan salah pengurusan kewangan, berkata beliau menghargai jemputan itu, dan “merendah diri untuk dipertimbangkan untuk apa yang tidak diragukan lagi, salah satu tugas awam yang besar”.

“Malangnya, saya terpaksa mengecewakannya dan menolak jemputannya,” katanya.

Arul, yang telah berucap pada sembilan sesi taklimat mengenai 1MDB baru-baru ini, berkata isu yang berkaitan dengan syarikat itu berpusat pada perniagaan tetapi telah “dipolitikkan”.

“Hakikatnya, saya hanya melakukan tugas saya dan menjalankan tanggungjawab profesional saya, untuk memberikan maklumat mengenai 1MDB dan topik yang berkaitan, berdasarkan rekod syarikat dan fakta,” katanya sambil menambah sesiapa sahaja boleh menghadiri sesi tersebut.

Beliau berkata tidak ada apa-apa untuk disembunyikan, dan isu kontroversi sekitar 1MDB termasuk siasatan oleh Jabatan Kehakiman AS (DoJ), peranan ahli perniagaan Low Taek Jho dan Bandar Malaysia dibincangkan secara terbuka.

“Khususnya, setiap forum mempunyai sesi soal jawab yang panjang dan terbuka, di mana soalan-soalan yang bersifat menyelidik telah ditanya dan, saya berharap, dijawab dengan memuaskan,” kata Arul.

Ahli Parlimen pembangkang telah mengkritik Speaker Dewan Rakyat Pandikar Amin Mulia kerana enggan membenarkan soalan mengenai syarikat itu ditanya.

Kerajaan sebelum ini telah mengakui kegagalan 1MDB, tetapi pengkritik telah mempersoalkan kegagalan itu untuk mendakwa mana-mana pegawai seniornya.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana