Netizen Kecam Sinar Harian Perangkap Kamarul Zaman...SInar Harian Sah Bangang

KUALA LUMPUR – Akhbar Sinar Harian dikecam netizen gara-gara menganjurkan program wacana yang seolah-olah bertujuan memerangkap Pengarah Pusat Kajian Politik Malaysia (Mapan) Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr. Kamarul Zaman Yusoff dalam percaturan licik pakatan pembangkang.

Sinar Harian didakwa sengaja mahu membunuh karakter penganalisis politik itu menerusi wacana “Apakah Tun M Terlalu Tua Untuk Jadi PM” memandangkan Kamarul Zaman dilihat sebagai satu ancaman kerana banyak menulis tentang kelemahan Tun Dr. Mahathir Mohamad dan Pakatan Harapan.

Netizen terbabit turut mendakwa program anjuran Sinar Harian itu bertujuan mempromosikan Mahathir apabila membenarkan Mahathir yang merupakan individu yang dibahaskan dalam wacana tersebut menjadi sebahagian daripada panelis selepas hampir satu jam wacana berlangsung.

Sinar Harian juga didakwa sengaja mencaturkan strategi tiga lawan satu dalam program itu kerana menggunakan moderator dan dua panelis pro-Mahathir untuk memperlekehkan hujah-hujah Kamarul Zaman yang berseorangan mengkritik Mahathir dan Pakatan Harapan dalam wacana tersebut.

Moderator wacana “Apakah Tun M Terlalu Tua Untuk Jadi PM” itu juga didakwa kerap mencelah hujah Kamarul Zaman supaya tidak dapat menghabiskan hujah akademiknya bagi membuktikan Mahathir tidak lagi layak menjadi Perdana Menteri.

Moderator berkenaan kemudian akan mengeluarkan soalan-soalan berbaur pujian keatas Mahathir untuk dihujahkan oleh dua panelis lain terbabit.

Berikut antara kecaman Netizen keatas Sinar Harian seperti yang diluahkan di laman Facebook peribadi Kamarul Zaman sebagai tanda sokongan keatas pensyarah UUM itu:

Faizal Latif: Semuanya telah dirancang baik…panel pula kena tanya audience..mmg bahalul punya moderator…however nice job (kamarul zaman), nampak masih ada timbang rasa kepada senior di akhir usia.

Afiq Daud : Melayu ada adab-adabnya kalau nak datang bercakap di majlis orang.Penonton bercakap, ahli panel pula kena dengar, program apa ni? Tak tahu format ke? Kalau nak jadi ahli panel, kenapa tak berani respon awal? Satu contoh yg tak baik. Sebagai penonton kamu boleh bertanya, bukan bertindak sebagai ahli panel. Moderator dan Sinar Harian GAGAL..

Muhammad Nazri: Sabar dr, mmg dari awal kita boleh agak ada smthing wrong, tambahan pula kecendrungan dari pihak sinar harian sendiri, Sabar dr, ada ubi ada batas!!

Gule Bulat: Nampak sgt x profesional program tersebut. nampak seakan nak memerangkap dan platform pihak tersebut mencari publisiti…. program kali ini memalukan sinar sebenarnya.

Afzan Mohammad: Moderator org tun utk gasak soalan. Fitness dana psicology panel untuk menyokong keupayaan tun..dan tun dtg tanpa di jemput untuk menutup hujah dr supaya dr. berada di dalam keadaan “segan” untuk berhujah ttg tun yang berada di depan. Malah tiada wakil politik lain. Mungkin audiens dr supporter pihak lawan juga. Nampak macam Handi-Cap Match dlm WWE.

Mohd. Nafi Abdullah: Terbaik Dr, budaya Pakatan Haprak tidak suka dgn fakta yang dibawa, lalu mereka cuba memerangkap Dr dgn rancangan jahat.

Danial A. Shaari: Perancangan jahat dan tidak profesional pihak penganjur bersama dengan propagandis PH hanya membuktikan betapa tulisan dan pandangan Dr. Kamarul adalah “detrimental” pada mereka.

Jakpo Othman: Mmg itu strategi mereka utk bunuh karektor seseorang bilamana Dr dirasakan ancaman kpd puak puak tu..

Khairul Azwar Aby Razak: Tahniah DKY atas keberanian kesediaan utk hadir ke pentas, walaupun dari awal sudah dijangka ada perangkap di sana..DKY sudah membentangkan hujah dgn fakta hasil kajian

Mohd Syafiq: Sy tonton forum kelmarin… taasub Tun M ni x leh pikir… x da langsung pun Dr Kamarul Yusoff takut atau senyap tergamam… tp Dr begitu kritikal dan vokal terhadap Tun M… tp kalau dah taasub tu sisi lain mereka ambil hentam Dr… mereka tak dpt jawab fakta dan hujjah… mereka hanya mampu memperli dan meyindir Dr cara melontarkan ucapan… itu sj yg mreka mampu.

En Skorpion: Ramai yang komen tak tenguk pun, termasuk daripada kem kerajaan… Tahniah Dr Kamarul Yusoff kerana berhujah dengan fakta. Pandangan saya, Sinar Harian tidak adil, tidak jujur dan tidak amanah di dalam perlaksanaan program ini…

Kiff Wazif: Saya respec dr…walaupn wacana ni seperti berat sebelah dr mmberanikn diri ..utk menerang dan melawan hujah..

Muhammad Husaif: Mudah saja Dr, kalaulah Dr ini tiada nilai apa-apa pada mereka, mana mungkin mereka mereka sanggup bergabung tenaga untuk melawan seorang yang tiada apa-apa. Jelasnya, Dr merupakan ancaman pada mereka.

Nadzir Rizal: 4 lawan 1..

Syed Faizal Sayed Zamin: Memang Tujuan Sinar utk perangkap Dr supaya nak melemahkan Dr Kamarul Yusoff dgn terjahan seumpama itu dgn harapan mereka ada ruang utk attack Dr oleh sebab Dr banyak mengkritik PH dan BN …. mana mungkin boleh pulak Nazri Kahar bagi Ruang kepada Mahadhir pulak klu bukan ada green light dari pihak Sinar…..

Asyraf Fathi: Terbaik Dr Kamarul Yusoff. Berani kerana benar. Walaupun dikelilingi macai dan boss mereka tuan melawan dengan bergaya. Mcm filem John Wick pula..

Harris Jamaludin: Fakta dah hujah DrKamarul Yusoff tidak dijawap dgn baik oleh geng drM..malu tak dpt nak jawap hujah mereka buat perangai budak2 ..mengejek dgn disertakan gambar yg tah apa2..

Muniz Izwan: Serangan telah dilancarkan. Sy bersama Dr. Kamarul Yusoff dlm perjuangan ni. Anda tidak berkeseorangan. Sy yakin anda seorang yg benar. Moga Allah melindungi tuan

Rosli Ismail: Mana betullah telahan awal saya bahawa perkumpulan tersebut untuk mensucikan umur Tun M sbg calon PM. Saya tak namakan wacana kerana ianya lebih sesuai dinamakan perkumpulan.

Zulkarnain Mahdar: Sabar Prof..ini la Tun…patut dlm adab peserta tak boleh d jadikan seakan paneliist melainkan ada sesi soal jawab….

Ahmad Asyraf: Satu lagi bias, forum bincang hal umur mahathir, tapi tuan sendiri jawab, mmglah tuan akan kata dia sihat. Dalam isu ini sepatutnya hanya 3rd party jelah yg bercakap.. shame on you sinar. Dan orang-orang (Yahudi yang kafir) itupun merancangkan tipu daya (hendak membunuh Nabi Isa), dan Allah pula membalas tipu daya (mereka); dan (ingatlah), Allah sebijak-bijak yang membalas (dan menggagalkan segala jenis) tipu daya.

Mohd Fairus Humar: Never the less, shows the agenda of the organizer…….to increase atok popularity……society will judge them later

Anna Shari: Ssatu strategi nak ganggu perjalanan majlis duduk didpn hadap ahli panel Dr Kamarul Yusoff. Mantap Dr… saya tonton sampai habis. Dr lebih banyak berikan fakta berkaitan tajuk berbanding yg lain lebih kepada pandangan umum.

Muhammad Hasnain Daud; Wacana ni sepatutnya dijemput wakil daripada parti2 lain spt BN dan PH. Baru rakyat boleh menilai sejauh mana kemampuan TM menerajui negara pada usia 93.
Kalau dibincangkan perkara fizikal, ia terlalu subjektif. Bahkan Dr sendiri tak nafikan secara total TM mampu. Tetapi bila sebut perkara dasar yg diperjuangkan PH, ini yg kita mahu menilai sebenarnya.
Apa pun, tindakan Dr kekal duduk sewaktu org lain bangun ketika TM datang saya puji.

Tok Baruh: Sinar Harian adalah akhbar dua alam. Tggu lps PRU14 kita lihat arah mana Sinar nk berkiblat.

Azim Ismail; 3 anak kecil + 1 bapak uTUrN vs 1 .. Dr Kamarul Yusoff bukang biase2 ni

Mohd Zulaifez Zakaria: Diorg ni pakar cri pic terbaik utk nmpakkn seseorang tu kononnya ‘terkucil’.. Saya msih ingat lgi seorang jurugambar yg diupah utk ikut paklah kemana saja pgrm dia ambil gmbr paklah msa tertutup mata..

M. Faris Amir: Tahniah Dr Kamarul Yusoff.. sbenarnya dah dapat agak wacana ni memang nak pekena Dr atas strategi Sinar sndiri selaku penganjur. apapun tahniah atas keberanian Dr menghadirkan diri dan menberikan satu analisis yang sangat bernas brkenaan situasi semalam.

Aanuar Asere Adli: Susah kalau dapat moderator suka potong cakap panelis. Kalau nak cakap banyak jadi panelis la. Tabik untuk dr.

Kamarul Zaman dalam satu kenyataan di laman Facebook peribadinya turut membayangkan beliau telah termasuk perangkap Sinar Harian dan Pakatan Harapan kerana menerima jemputan Sinar Harian.

Kenyataan beliau itu memperoleh hampir 4, 000 tanda suka (like) dan lebih 1,400 perkongsian (share) hanya dalam tempoh beberapa jam ia dimuat naik hari ini.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana