LAYUNYA REFORMASI DAN SUBURNYA ‘MAHATHIRISM’ DALAM PKR

Reformasi politik yang dilaungkan oleh Anwar Ibrahim pada tahun 1998 menjadi asas tertubuhnya Parti Keadilan Rakyat (PKR). Anwar Ibrahim menjadi simbol perjuangan rakyat. Ramai yang mengalami kepayahan dan kesusahan malah di penjara dibawah ISA kerana dikatakan terlibat dengan gerakan reformasi dan menjadi pendukung perjuangan Anwar Ibrahim.

Ini berlaku zaman Mahathir menjadi Perdana Menteri dan mengaitkan Anwar terlibat dalam rasuah dan masalah moral. Pada 10 Januari 2018 selepas 20 tahun reformasi dilaungkan, Mahathir cuba melawat Anwar di Pusat Rawatan Rehabilitasi di Cheras kerana ingin mengucapkan terima di atas sokongan Anwar kepadanya untuk menjadi Perdana Menteri sekiranya Pakatan Harapan menang. Namun hasrat Mahathir berjumpa Anwar itu tidak berjaya kerana tidak membuat permohonan awal dengan pihak penjara.

Soalan yang timbul dalam kalangan ramai pihak ialah suatu ketika dahulu Mahathir menyebabkan Anwar terpenjara dan suatu ketika Anwar bersetuju Mahathir menjadi Perdana Menteri. Di mana prinsip perjuangan Mahathir yang mengatakan Anwar tidak layak menjadi Perdana Menteri dan prinsip Anwar membenarkan Mahathir menjadi Perdana Menteri Sementara .

Ternyata ada sesuatu yang tidak kena mengenai perkara ini. Adakah pemimpin-pemimpin ini cuba menyembunyikan sesuatu dari penyokong-penyokong mereka kerana masing-masing mempunyai agenda tersendiri. Tepuk dada tanya minda!

Hakikat yang perlu ditelan penyokong-penyokong PKR ialah ‘Reformasi’ apa yang Anwar perjuangkan sehingga suatu ketika Mahathir di gelar sebagai “Mahafiraun” dan “Mahazalim” dan mendukung slogan “Lawan Tetap Lawan” tetapi kini layu disebabkan politik peribadi.

Ternyata reformasi yang diperjuangkan oleh Anwar hanya slogan yang tidak menjurus kepada perubahan sistem. Pendukung reformasi dalam PKR semacam cair dalam pendirian dan tidak lagi melihat Mahathir sebagai musuh sebaliknya Mahathir mendapat tempat yang istemewa untuk menjadi Perdana Menteri sekiranya Pakatan Harapan menang.

Jesteru itu, perjuangan PKR bolehlah dikuburkan dan dibubarkan terus kerana sudah tidak relevan lagi dalam politik perjuangan sebenar parti itu untuk menentang kerakusan politik Mahathir. Kini Reformasi terus melayu manakala unsur ‘Mahathirism’ semakin menebal di dalam PKR!

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana