TIDAK PERLU FATWA HARAM DAP, UNDI HAK INDIVIDU, TEGAS MUFTI PULAU PINANG

Memang Hak Individu tetapi kuasa diberikan kepada DAP yang memerintah...Bukan kah DAP menentang untuk Memperkasakan Islam.

Mufti Pulau Pinang, Datuk Wan Salim Wan Mohd Noor menolak cadangan Felo Kanan Institut Kajian Strategik Islam Malaysia (IKSIM), Engku Ahmad Fadzil Engku Ali agar para mufti mengeluarkan fakta berkaitan perbuatan menyokong, membantu dan mengundi DAP yang didakwanya membawa agenda sekularisme dan anti-Islam.

Wan Salim berkata seorang mufti tidak boleh sewenang-wenangnya mengeluarkan sebarang fatwa berkaitan perbuatan menyokong dan mengundi sesebuah parti politik kerana hal tersebut merupakan hak individu.

Tambahnya, setiap umat Islam berhak menentukan sokongan terhadap mana-mana parti yang difikirkan lebih membawa manfaat kepada umat Islam berdasarkan kepada pertimbangan masing-masing.

“Terserah pada pertimbangan masing-masing untuk menentukan parti mana dia rasa lebih bermanfaat pada umat Islam,” katanya.

Tambahnya, umat Islam perlu melakukan kajian dan penilaian kepada semua parti politik dari segi amalan dan bukan kepada lambang dan slogan semata-mata kerana ada parti politik yang menggunakan label Islam tetapi tidak mengamalkan dasar agama itu dengan menyeluruh.

“Ini bukan pasal politik sahaja, lain-lain juga. Kita guna nama Islam tetapi tak buat amalan Islam dan itu boleh menimbulkan tanggapan tak baik kepada agama kita sendiri.

“Kita buat tak semestinya sebut Islam tetapi jika berlaku adil dan buat kebajikan kepada rakyat sudah baik.

“Pada pandangan saya tidak perlu mufti keluarkam fatwa,” katanya.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana