Ragui pemilihan CEC DAP, akar umbi desak RoS siasat

Mendakwa berlaku unsur penipuan, akar umbi DAP mengesa Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (RoS) untuk menyiasat keputusan pemilihan Jawatankuasa Tertinggi Pusat (CEC) yang berlangsung Ahad lalu

Mengulas perkara itu,, bekas Ketua Cawangan DAP Bagan Luar, G Ashogan berkata pemilihan itu diselubungi taktik kotor susulan kertas pengundian dikatakan dimanipulasi bagi memastikan kemenangan calon-calon tertentu.

G Asoghan (dua dari kiri) dan Pengerusi Pertubuhan Minda dan Sosial Prihatin, Datuk Ramesh Rao (kiri) memegang surat RoS serta kertas undi.

“Bagaimana pemilihan kali ini dibenarkan menggunakan nombor dan bukan nama calon untuk ditulis pada kertas pengundian yang mempunyai 20 kotak kosong itu?

“Contohnya katakan Lim Guan Eng diberi nombor 29, dan ada calon lain nombor dua, katakan saya ada pilih calon nombor dua, tapi saya tidak pasti nombor itu kekal menjadi nombor dua ketika proses mengira undi dilakukan.

“Ini yang saya kata terdapat cara yang tidak betul bagi memastikan calon-calon tertentu menang pada pemilihan kali ini,” jelasnya di Petaling Jaya, Jumaat.

Dalam pemilihan semula pada 12 Nov lalu, hampir 90 peratus muka lama dipilih semula dalam senarai 20 anggota CEC DAP.

Tegas Ashogan (foto), pihaknya akan mengadakan pertemuan dengan RoS minggu depan untuk mendesak ia disiasat.

Pada Julai lalu, DAP diarah membuat pemilihan semula berikutan anggota CEC dalam pemilihan pada 2013 dianggap tidak sah.

Berikutan itu Grant Thornton sebuah firma audit antarabangsa dilantik DAP atas persetujuan RoS bagi mengendalikan pemilihan itu.

Pada hari ini, Ketua Pengarah RoS, Surayati Ibrahim dilaporkan berkata agensi itu sedang menunggu laporan pemilihan baharu itu daripada DAP.

Sementara itu Pertubuhan Minda dan Sosial Prihatin yang turut hadir semasa sidang media akan membantu ahli-ahli DAP  yang dinafikan hak mengundi dalam CEC untuk mendapat pembelaan yang sewajarnya.

Pengerusinya, Datuk Ramesh Rao berkata pihaknya akan menawarkan khidmat guaman kepada mereka yang terbabit.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana