Krisis Kehakiman Dan Krisis Perlembagaan 1988

■ Krisis Perlembagaan Malaysia 1988 merupakan satu siri peristiwa yang dicetuskan bermula dari pemilihan Presiden UMNO pada tahun 1987 yang berakhir dengan penggantungan perkhidmatan dan penyingkiran Ketua Hakim Negara Tun Mohamad Salleh Abas dari jawatannya yang dijamin tidak boleh dipecat oleh Perlembagaan Malaysia.

■ Pemecatan oleh Tun Dr. Mahathir atas kapasiti Perdana Menteri Malaysia telah dilihat sebagai satu penyekatan terhadap kebebasan kehakiman yang dijamin oleh Perlembagaan Malaysia.

■ Pada bulan June 2008, bekas Hakim Mahkamah Agung, Tan Sri Azmi Kamaruddin mendakwa bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad mahu meminda Perkara 121 Perlembagaan Persekutuan kerana mahukan bidang kehakiman diletakkan di bawah kawalannya. "Saya percaya Perdana Menteri pada masa itu mahu menjadi diktator,"

■ Perkara 121 di dalam Perlembagaan Persekutuan menyediakan peruntukan pengasingan kuasa. Tun Mahathir sudah pun mengetuai Perundangan dan Eksekutif. Kini beliau telah meletakkan peruntukan kuasa kehakiman di bawah kekuasaan Perdana Menteri pula.

■ Dengan kehakiman di bawah kuasa Perdana Menteri, Tun Mahathir boleh meminta hakim melakukan apa yang beliau kehendaki. Perkara 121 Perlembagaan Persekutuan dipinda pada 1988, mengakibatkan bidang kuasa HAKIM NEGARA ditentukan oleh Parlimen.

■ Rentetan daripada beberapa keputusan2 mahkamah tinggi yang tidak memihak kepada Tun Mahathir, beliau mula memberi tekanan kepada Hakim2 Negara.

■ Tun Salleh Abas yang mewakili hakim2 menulis sepucuk surat sulit kepada YDPA dan raja2 Melayu bagi mengemukakan ketidakpuasan hati mereka.

■ Akibat dari tindakan Tun Salleh Abas menulis surat kepada YDPA, pada tahun 1988 beliau telah dihadapkan ke Mahkamah timbang tara yang diadakan oleh Tun Dr. Mahathir yang mengikut Perkara 125(3) Perlembagaan Persekutuan, atas tuduhan salah lakunya. Timbang tara itu dipengerusikan oleh Tun Hamid Omar.

■ 5 orang hakim Mahkamah Agung bersidang dan memberikan Tun Salleh Abas perintah interlokutori terhadap timbang tara. Mereka adalah;
1. TS Azmi Kamaruddin,
2. TS Eusoffe Abdoolcader,
3. TS Wan Hamzah Mohamed Salleh,
4. Wan Suleiman Pawan Teh
5. Datuk George Seah

■ Malangnya kelima2 hakim Mahkamah Agung tersebut digantung jawatan mereka. Sementara itu pada Oktober 1988, Wan Sulaiman Pawan Teh dan Datuk George Seah telah dipecat.

■ Pemecatan tersebut menyebabkan Mahkamah Agung Malaysia digantung, tuntutan pengesahan timbang-tara tidak dapat dibicarakan. Ogos 1988, Tun Salleh telah dipecat secara rasmi sebagai Ketua Hakim Negara.

■ Di antara peristiwa2 yang menyebabkan Tun Mahathir pada ketika itu Perdana Menteri Malaysia bertindak meminda Perkara 121 Perlembagaan Persekutuan ialah;

1. Di dalam krisis pemilihan Presiden UMNO antara team Tengku Razaleigh Hamzah dan team Tun Mahathir berlarutan sehingga krisis ini terpaksa diselesaikan di Mahkamah Tinggi.

■ Di Mahkamah Tinggi, UMNO 11 mendakwa sekurang2nya terdapat 30 cawangan tak berdaftar yang menghantar wakil2 mereka ke pemilihan UMNO itu harus mencukupi untuk membatalkan keputusan2 pemilihan yang telah dilakukan oleh PAU yang lepas.

■ Hakim Mahkamah Tinggi Harun Hashim pada ketika itu membuat keputusan untuk membuang kes tersebut, dan menyebut Perkara 41 dalam Akta Pertubuhan 1966 yang mengatakan bahawa mana2 satu pertubuhan akan menjadi "tidadenial secara automatik jika terdapat satu cawangannya tidak berdaftar dengan Pendaftar Pertubuhan.

■ Oleh itu, Hakim Harun Hashim mengisytiharkan bahawa beliau tidak mempunyai pilihan lain kecuali untuk mengisytiharkan bahawa UMNO adalah sebuah "pertubuhan yang tidak sah" dan dengan itu, "apa yang terjadi pada tahun 1987" tidak sah di sisi undang2.

2. Tun Dr Mahathir selaku Perdana Menteri dan Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri telah membatalkan permit2 kerja Berthelsen dan Raphael Pura. Ini kerana wartawan tersebut telah menulis sebuah siri makalah terhadap urusniaga2 kewangan yang dilaksanakan oleh pegawai2 kerajaan yang diragui tidak etika dan sah. Asian WSJ menerbitkan makalah2 itu turut diharamkan.

■ Bagaimanapun, Mahkamah Agung mengubah pembatalan permit kerja Berthelsen disebabkan dia tidak diberi peluang untuk menjawab tuduhan2 kerajaan. Oleh itu. mahkamah telah menarik balik pengharaman Asian WSJ.

2. Selepas Operasi Lalang pada tahun 1987 di mana kerajaan menahan beberapa penentang politik tanpa perbicaraan di bawah ISA.

■ Mahkamah Tinggi meluluskan permohonan mendiang Karpal Singh untuk bebaskan tahanan atas alasan masalah teknik terhadap cara beliau ditahan.

■ Mahkamah Agung menggunakan kuasa kajian semula kehakiman, dan membatalkan pindaan2 kepada Kanun Prosedur Jenayah yang memberikan kuasa kepada Peguam Negara untuk memulakan prosiding jenayah di Mahkamah Tinggi tanpa melalui Mahkamah Majistret.

■ 20 tahun kemudian iaitu pada 20 Jun 2008, Tun Salleh Abas yang dipecat daripada badan kehakiman pada 1988 berkata: "Kalau anda musnahkan badan kehakiman, anda memusnahkan demokrasi dan kalau anda memusnahkan demokrasi, anda terjamin dalam pemerintahan diktator."

■ Mendiang Karpal Singh berpendapat bukan Kerajaan Malaysia yang harus memohon maaf kepada Tun Salleh Abbas tetapi Tun Dr Mahathir Mohamad sendiri yang patut berbuat demikian, itu pun jika Dr Mahathir tidak lupa. Kerajaan pula wajib membayar segala kos dan manfaat yang harus mereka dapat. Karpal Singh juga menyeru agar diadakan satu inkuiri tentang krisis kehakiman.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana