Video ....Siapa sangka pembukaan FELDA telah berjaya mengatasi kadar kemiskinan di luar bandar yang suatu ketika dahulu tidak terjangka dek akal.

Sejarah Bilut asalnya pula adalah sebuah lembah di Banjaran Titiwangsa bersempadankan Sungai Bilut dan Hutan Simpan Klau dan bilut adalah sejenis ikan darat dan nama saintifiknya Krytopterus Cryptopterus.

Lurah Bilut ini ialah sebuah kawasan penempatan FELDA yang terletak di Bentong, Pahang (merupakan kawasan bersempadan dengan daerah Raub). Ianya bermula bagi rancangan pembangunan tanah secara berkelompok untuk pertanian yang pertama ditubuhkan seumpamanya di Malaysia dan dunia pada tahun 1957.(LKTP -Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan)

Bermodalkan konsep yang sama seperti LKTP Ayer Lanas akhirnya pada 1 april 1958 pula FELDA telah mengemukakan cadangan pembangunan di Lurah Bilut secara rasmi kepada Kerajaan Negeri Pahang dan telah meluluskan cadangan tersebut dan telah dirasmikan oleh YAB Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tun Abdul Razak (pada ketika itu).

Penempatan penduduk juga telah dibahagikan mengikut kawasan tertentu yang mana mengikut kawasan asal penduduk itu datang. Contohnya penduduk berasal dari Kelantan akan dikumpulkan penempatan mereka bersama-sama di Jalan Kelantan serta nama nama negeri lain turut diabadikan bagi memudahkan pengurusan.

Sebagaimana yang diketahui ketika awal 50an, negara masih di ancam kegiatan Komunis dan dengan pembukaan ladang -ladang FELDA di kawasan pendalaman adalah satu strategi Kerajaan untuk mengawal dan melemahkan KOMUNIS ditanahair. Apabila ladang dibuka dengan automatiknya kawasan itu akan menjadi kawasan PUTIH kerana pihak Polis dan Tentera turut serta akan ditempatkan dikawasan penempatan tersebut.

Inilah sejarah FELDA ,inilah dinamakan sebagai Transfomasi Tun Abdul Razak yang harus diingati sebagai Bapa Pembangunan Negara. Moga Felda terus maju dan menjadi pemangkin utama ekonomi Malaysia menuju TN50.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana