Mahathir tak layak digelar negarawan - Pemuda UMNO

Kritikan dan tohmahan dilemparkan Pengerusi PPBM, Tun Mahathir Mohamad terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak merupakan usaha untuk memanipulasi rakyat supaya membenci kerajaan sedia ada, kata Naib Ketua Pemuda UMNO, Khairul Azwan Harun.

Beliau berkata pendekatan itu bukan sahaja memalukan, malah ia sepatutnya tidak dilakukan oleh seorang mantan perdana menteri yang dikenali sebagai antara tokoh negarawan terkemuka di Malaysia.

“Apa yang sedang dilakukan Mahathir pada ketika ini adalah untuk mengaibkan perdana menteri yang telah sah dipilih secara demokratik oleh rakyat dalam Pilihan Raya Umum Ke-13.

“Usaha mengaibkan yang dibuat Mahathir terhadap Najib membuktikan bahawa beliau tidak layak digelar tokoh negarawan sepertimana yang dikenali sebelum ini,” katanya pada Ahad.

Pada Sabtu ketika berucap merasmikan Persidangan Perwakilan UMNO Bahagian Bagan Datuk, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi memberi amaran akan membuka aib Mahathir, jika beliau terus menerus mengkritik pimpinan kerajaan.

Khairul Azwan berkata pihaknya menasihatkan Mahathir supaya menutup mulut dan menyedari bahawa era kepimpinannya telah berlalu.

Katanya, Mahathir juga perlu menjadikan perdana menteri sebagai contoh kerana memberi peluang dan ruang kepada pimpinan muda untuk membina aspirasi dan peradaban baharu terhadap generasi akan datang.

“Negarawan sebenar adalah seperti Najib yang memberi ruang kepada pemimpin muda mencorak peradaban untuk generasi akan datang dan pada masa sama tidak memusatkan kuasa terhadap dinasti selain keluarganya,” katanya.

Selain itu, katanya, tindakan Mahathir menyokong pembangkang melantik Datuk Seri Anwar Ibrahim selaku perdana menteri sekiranya memenangi Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) merupakan strategi bagi mengelak tuduhan terhadap kegagalannya dalam urus niaga pertukaran mata wang asing (forex) dialami Bank Negara Malaysia sekitar 1990.

Beliau berkata, perkara itu ditekankan kerana Anwar merupakan salah seorang saksi utama yang dipanggil untuk memberi keterangan kepada Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) berkaitan skandal berkenaan.

“Beliau mungkin rasa Anwar akan memberi pengakuan yang boleh memberi implikasi negatif terhadapnya maka cepat-cepat Tun Mahahthir mencari peluang dan ruang baru untuk menyatakan sokongan kepada Anwar sebagai Perdana Menteri,” katanya.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana