YANG BERDENDAM ADALAH MAADEY....DASAR TAK SEDAR DIRI LAGI

Baru-baru ini, Mahathir mendakwa bahawa Najib membuat keputusan menjual kepentingan Proton adalah disebabkan dendam. Beliau juga mendakwa bahawa penjualan Proton adalah mencemarkan maruah negara ini. Mahathir seterusnya menyatakan bahawa kerajaan sepatutnya boleh memastikan Proton kekal dalam tangan Malaysia dengan menggunakan hasil cukai dan bukannya memberikan hasil berkenaan kepada rakyat bagi tujuan membeli undi.

Sebelum membuat komen terhadap perkara berkenaan, penulis ingin membuat deklarasi bahawa penulis memiliki tiga kenderaan buatan Proton, kesemuanya dibeli dengan wang sendiri.

Pertama sekali, umum mungkin terlupa tetapi Proton sebenarnya adalah satu entiti swasta. Memang benar, Proton adalah syarikat yang membuat kenderaan buatan Malaysia pertama tetapi, ianya masih syarikat swasta.

“Kita mesti bangga kerana Proton membuat kereta buatan Malaysia! Ini pasal maruah!” Ada yang mungkin berkata.

Kepada soalan tersebut, saya ingin bertanya, “Benda buatan Malaysia apa yang perlu kita bangga dan benda apa yang tidak perlu dibanggakan?” Sabun? Tandas? Air mineral? Bayangkan sebuah syarikat, katakanlah Malaysia Milk Sdn Bhd, pengeluar Vitagen dan minuman Marigold Peel Fresh diambil alih oleh Nestle, adakah kita akan buat kecoh?

Tidak. Sebab bagi kita, Vitagen dan Marigold Peel Fresh adalah jenama barangan. Begitu juga dengan Proton. Kenapa perbezaan dari segi layanan? Sebab Mahathir kata bahawa Proton adalah kebanggaan Malaysia dan sebagai rakyat Malaysia kita perlu pertahankan Proton.

Tapi sekali lagi, Proton adalah satu entiti swasta, atau lebih tepat lagi adalah syarikat perniagaan. Apakah tujuan utama sesebuah syarikat berniaga? Menjana keuntungan, atau dalam istilah lainnya, buat duit. Untuk memastikan bahawa Proton menjana keuntungan, adalah tidak memadai Proton menjual kenderaan di dalam negara sahaja, tetapi sepatutnya mengeksportnya ke luar negara dalam kuantiti yang besar. Malangnya Proton tidak berjaya berbuat demikian.

Sebab itu ia sepatutnya menjalinkan hubungan kerjasama dengan syarikat luar negara yang boleh membantunya berkembang, seperti mana yang dilakukan oleh syarikat-syarikat kenderaan luar negara lain. Contoh terbaik adalah Nissan yang membentuk Renault-Nissan Alliance dengan Renault. Tidak timbul pula isu “Maruah Jepun terjejas" ketika kerjasama berkenaan dijalinkan pada 1999 memandangkan umum mengetahui bahawa Nissan adalah sebuah entiti swasta dan kerjasama adalah bagi memastikan kelangsungan syarikat tersebut.

Najib patut mengekalkan Proton dalam tangan rakyat Malaysia dengan menggunakan hasil cukai dan bukannya memberikan hasil berkenaan kepada rakyat bagi tujuan membeli undi? Adakah Mahathir mencadangkan bahawa Najib tidak patut beri BR1M (yang diberikan kepada semua yang layak tanpa mengira siapa yang mereka sokong dan undi) dan sebaliknya memberikan wang tersebut kepada pemilik-pemilik Proton?

Bantuan Rakyat 1 Malaysia sepatutnya adalah ‘Bantuan Proton 1 Malaysia?

Apa pandangan anda? Adakah kerajaan perlu utamakan bantuan kepada rakyat atau memilik negarakan Proton( pilih satu sahaja).

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana