Tiada maaf bagi mu...gerakan gempur PATI bermula tengah malam ini

Masa yang cukup sudah diberikan.Bukanlah seminggu dua tetapi sejak 15 Februari lalu Jabatan Imigresen adakan program membolehkan para majikan membuat pendaftaran pekerja asing mereka yang tiada permit.

Setakat jam 8 pagi ini, hanya 23 peratus iaitu 155,680 PATI melibatkan 26,957 majlikan telah membuat permohonan dan sebanyak 140,746 E-Kad telah dikeluarkan, jumlah yang jauh lebih rendah daripada sasaran asal 600,000 PATI.

Jadi jangan nak marah atau membebel bagi segala macam alasan jika kena tindakan.

Bermula tengah malam Jumaat Jabatan Imigresen akan melaksanakan operasi gempur besar-besaran di seluruh negara bagi mengesan pendatang tanpa asing (PATI) selaras dengan tamatnya tempoh permohonan kad sementara atau 'Enforcement Card' (E-Kad) hari ini.

Ketua Pengarahnya, Datuk Seri Mustafar Ali berkata pihaknya ternyata kecewa dengan sikap berlengah para majikan yang tidak membuat pendaftaran dengan lebih awal walaupun program tersebut telah dilancarkan sejak 15 Feb lalu.

Menurutnya, warga Bangladesh adalah warganegara PATI yang tertinggi mendaftar E-Kad diikuti Indonesia, Myanmar dan Nepal.

"Saya sudah tegaskan banyak kali bahawa tarikh akhir pendaftaran adalah pada 12 tengah malam ini, dan ia tidak akan di sambung," katanya pada sidang media, di Putrajaya Jumaat.

Mustafar berkata selepas tempoh tersebut selain tangkapan ke atas PATI, majikan juga akan dikenakan tindakan undang-undang atas kesalahan melindungi serta menggaji PATI mengikut Seksyen 56(1) dan Seksyen 55B di bawah Akta Imigresen 1959/1963 termasuk menggaji warga asing yang menyalahgunakan pas pelajar mereka.

Tinjauan media di Ibu Pejabat Jabatan Imigresen di Putrajaya mendapati ia masih lagi sesak sejak semalam dengan kehadiran majikan dan PATI memilih untuk tampil mendaftar E-Kad pada saat-saat akhir.

Katanya, walaupun permohonan ditutup pada jam 12 tengah malam ini, tetapi para pegawai terpaksa bekerja sehingga 7 pagi esok bagi memproses kesemua dokumen yang sedia ada.

Malah, katanya, atas kapasiti yang terbatas, permohonan majikan yang datang ke pejabat Imigresen selepas 11.30 pagi tadi terpaksa diketepikan terlebih dahulu bagi pihaknya memproses kesemua permohonan yang sedia ada.

Mustafar turut memaklumkan pihaknya menahan beberapa orang, yang didakwa sebagai ejen, yang mengambil kesempatan dengan mengeluarkan E-Kad palsu. Katanya, permohonan E-Kad perlu diuruskan sendiri oleh majikan tanpa melibatkan orang tengah.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana