Tahniah pilot Air Asia X yang berjaya membawa pesawat A330 kembali ke Perth dengan selamat.
Punca masalah adalah satu bilah kipas enjin yang patah. Tanpa satu bilah kipas itu, pusingan enjin menjadi tidak seimbang = gegaran dalam kabin.
Ada yang bertanya (atau kritik), kenapa enjin tidak dimatikan bagi mengelakkan gegaran dalam kabin. Penjelasannya:
(1) Enjin tidak dimatikan tetapi dikurangkan kuasanya (idle power) kerana ia tetap menyumbang bekalan elektrik, hidraulik dan pneumatic. Hanya daya tolakan yang tiada.
(2) Jika dimatikan, gegaran kabin tetap ada. Ini kerana kipas tetap berpusing kerana tolakan angin (windmill).
Ada yang bertanya (atau kritik), kenapa enjin tidak dimatikan bagi mengelakkan gegaran dalam kabin. Penjelasannya:
(1) Enjin tidak dimatikan tetapi dikurangkan kuasanya (idle power) kerana ia tetap menyumbang bekalan elektrik, hidraulik dan pneumatic. Hanya daya tolakan yang tiada.
(2) Jika dimatikan, gegaran kabin tetap ada. Ini kerana kipas tetap berpusing kerana tolakan angin (windmill).
Comments