Calon PAS mungkin tak lawan calon UMNO pada PRU14

PAS mungkin mencapai “kata sepakat” dengan UMNO untuk tidak melawan satu sama lain di kerusi sama pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

Mursyidul Am PAS, Hashim Jasin berkata, ini bermakna PAS tidak akan bertanding di kerusi UMNO, manakala UMNO juga akan memberi laluan kepada parti Islam di kerusi mereka.

Dalam pada itu, beliau berkata, tiga kemungkinan akan berlaku pada PRU14, iaitu PAS berjuang bersendirian, ke-2 bergabung dengan parti lain.

“Satu lagi kemungkinan ialah PAS tidak menyertai BN, tiada kerjasama dengan UMNO, tetapi mungkin mencapai ‘konsensus’ dengan UMNO di sesetengah kerusi.

“Maksud saya ada kemungkinan ini kerana persekitaran politik dalam negara sentiasa berubah dan PAS akan mengikut cara terbaik, dengan syarat tidak membelakangkan ajaran Islam,” katanya yang dipetik daripada Oriental Daily.

Mengulas lanjut, Hashim berkata, PAS tidak sama dengan parti lain kerana selagi apa yang dilakukan mereka ialah misi Islam, mereka tidak akan rugi, tidak kira apa jua keputusannya.

“Dalam Islam, walaupun kami kalah, kami masih untung. Kalau kata kami menang, itu maknanya untung 2 kali ganda. Seseorang yang tidak pernah rugi, sentiasa menang, dia tidak akan kalah,” katanya.

Dalam pada itu, Hashim berkata, PAS dan BN berusaha meraih sokongan kaum Cina menggunakan cara berbeza.

Beliau berkata, PAS mahu orang Cina menyokong mereka berdasarkan kebaikan parti itu, bukannya kerana pemberian wang.

“Cara BN ialah menawarkan bantuan kewangan, cara PAS pula ialah biar orang Cina nilai sendiri apa yang kami sudah lakukan. Dasar kami jika menguntungkan mereka, mereka akan sokong PAS,” katanya.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana