11 cedera, pengebom nekad sasar Makkah...Adakah Kita Percaya Orang Islam Sendiri Yang Lakukan?

Dengan Logik Akal adakah Muslim sendiri yang lakukan semuanya ini tempat suci bagi umat Islam?
Ini semuanya kerja orang Giler atau nak memusuhan sesama Islam atau ada pihak tertentu mahu pecahan umat Islam itu sendiri.

RIYADH: Sekurang-kurangnya 11 orang termasuk enam jemaah umrah asing cedera selepas seorang pengebom nekad yang menyasarkan kota suci Makkah meletupkan dirinya, kata Kementerian Dalam Negeri.

Insiden berlaku di sekitar Masjidil Haram, ketika ribuan jemaah berkumpul untuk menunaikan solat Jumaat terakhir Ramadan tahun ini.

Jurucakap Kementerian, Jeneral Mansour al-Turki, memberitahu televisyen Saudi polis menggagalkan rancangan pengganas yang menyasarkan keamanan Masjidil Haram, jemaah umrah dan mereka yang beribadat.

Dalam serbuan waktu subuh di Makkah dan bandar Laut Merah, pegawai Jeddah menahan lima suspek, termasuk seorang wanita, sebelum mengepung pengebom di sekitar Masjidil Haram.

"Dia mula menembak ke arah anggota keselamatan sebaik menyedari kehadiran mereka di kawasan itu. Tembakan berlaku sebelum dia meletupkan diri," kata Turki.

Letupan itu menyebabkan sebahagiannya bangunan tempat suspek berlindung runtuh, mencederakan enam jemaah, kata Turki.

Sejak akhir 2014, Arab Saudi sering berdepan pengeboman berkala dan tembakan yang didakwa dilakukan kumpulan militan Daesh.

Akhir Ramadan lalu, empat pegawai keselamatan mati dalam insiden letupan dekat Masjid Nabi di Madinah.

Ia salah satu daripada tiga letupan nekad di seluruh kerajaan itu pada hari yang sama, dengan tujuh dipercayai terbunuh.

Insiden lain berlaku di Jeddah dan Qatif.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana