Siapa kedekut, siapa tamak dalam pengagihan kerusi pembangkang?

Nampaknya tidaklah begitu mudah bagi parti-parti pembangkang untuk menyusun saf barisan yang ampuh menghadapi Umno-BN dalam pilihanraya umum ke-14 yang akan datang.

Banyak masalah titik bengik yang harus diatasi kerana laras pemikiran politik parti-parti pembangkang jelas agak berbeza menurut pengalaman masing-masing.

Parti Amanah misalnya, masih sukar menerima sikap PAS yang dilihatnya cuba menunjuk “kuat” setiap kali berurusan dengannya. Ini menjengkelkannya dan ia pun bersikap ofensif terhadap parti leluhurnya itu.

Banyak gelagat PAS yang kurang disenanginya. Begitu juga dengan PPBM. Ia masih sukar memahami bagaimana formula ‘satu lawan satu’ Datuk Seri Anwar Ibrahim berkesan menafikan majoriti dua pertiga Umno-BN dengan PAS bersikap “ketegar” begitu.

Mungkin ini semua berlaku kerana PAS keberatan bekerjasama dengan parti Tun Dr Mahathir Mohamad itu sebab ia menyertai Pakatan Harapan (PH) yang dianggotai musuh PAS iaitu Amanah dan DAP.
PPBM dan Amanah masih sukar memahami bagaimana PAS sedia berbaik dengan Umno tetapi masih mengisytiharkan bahawa musuh utamanya ialah Umno dan kini mahu mencabar Umno sendirian.

Silat PAS rumit bagi Amanah. Benarkah PAS ada hak memberi amaran atau menyekat parti pembangkang lain turut bertanding di 80 buah kerusi yang ingin ditandinginya pada PRU akan datang?

Sejak Ketua Penerangan Dewan Ulama PAS, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali melontarkan amaran itu demi “mengelak pertembungan tiga penjuru ketika PAS menentang Umno”, pelbagai reaksi diberikan.

Yang paling beremosi ialah parti Amanah dan tidak kurang kasarnya juga ialah reaksi dan suara menentang dari dalam parti PAS sendiri.
 
“Itu hak siapa-siapa sahaja dalam masyarakat demokrasi untuk bertanding. Malah calon bebas pun boleh bertanding dalam negeri ini, tak kan dia (PAS) tak faham demokrasi, dia (PAS) tiada hak untuk memberi amaran kepada kami atau sesiapa.

“Empat penjuru, lapan penjuru pun nak buat macam mana kalau dia dah memilih begitu. Dia (PAS) yang tidak mahu bersatu di bawah pembangkang, dalam pakatan…

“Jadi apa boleh buat. Dia (PAS) dah lebih dekat dengan Umno, dia dah jadi jurucakap Umno dah sekarang ni,” ujar Setiausaha Agung Amanah, Anuar Tahir.

Persoalannya ialah, benarkah PAS tiada hak untuk berpendirian demikian? Tidakkah Anuar faham kedudukan PAS dalam politik Malaysia hari ini?

PAS sebuah parti pembangkang. Sasaran lawannya ialah Umno. Namun PAS mahu melakukan penentangan itu bersendirian. Hanya muktamarnya hujung bulan ini mungkin boleh menyambung tahaluf dengan PKR.

Anuar Tahir emosional. Ia melihat kenyataan Datuk Khairuddin sebagai “menjengkelkan” sedangkan PAS mencerna pendirian itu berdasarkan  gelombang politik mutakhir ini.

Berulang kali PAS menyatakan ia tidak boleh bekerjasama dengan DAP yang anti-perjuangan Islamnya dan Amanah yang telah “mengkhianatinya”.

PPBM mahu bekerjasama dengan PAS tetapi tidak mahu ikut syarat PAS supaya tidak bekerjasama dengan Amanah atau DAP.  Kini PKR pun berdebar menunggu muktamar PAS sama ada parti itu akan memutuskan tahaluf dengannya.

Sebagai entiti politik, PAS bebas menyatakan di mana ia hendak bertanding. Ia memilih 80 kerusi yang pernah ditandinginya. Soal ia boleh menang atau tidak, itu perkara lain.

Namun sejarah menitipkan sejak sebelum 2008 pun PAS sudah akur pada strategi “satu lawan satu” untuk mengalahkan Umno-BN.

Justeru kali ini PAS mengingatkan supaya parti pembangkang lain jangan “campur” pertarungannya dengan Umno. Bukankah itu hak PAS untuk menentukan strateginya?

Malangnya, PAS tidak menganggap Amanah dan DAP sebagai parti “kawan”. Maka wajarlah ialah memberi “amaran” awal kepada pembangkang lain jangan “ganggu” pertarungannya dengan Umno-BN.

Jika Amanah berasa ia ada kekuatan untuk menghadapi Umno di mana sahaja termasuk di kerusi yang ditandingi PAS dan, diizinkan pula oleh Pakatan Harapan, apa perlu dipersoalkan strategi PAS? Teruskan sahajalah.

Lenih penting lagi, jika Amanah dan PPBM faham konsep “satu lawan satu” pasti ia “tidak mengganggu” strategi PAS kerana ia bukan kerabat PH.

PKR masih mahu cuba berdiplomasi. Setiausaha Agungnya, Datuk Saifuddin Nasution melontarkan formula 'parti lama jangan kedekut dan parti baru jangan tamak'.
 
"Jangan asal kami paling lama, ahli paling ramai, kami berpengalaman (dan) lebih teruji, pemimpin kami lebih lama kena tangkap, maka kami mesti dapat lebih kerusi. Tak boleh.

"Tapi parti baru pun tak boleh tamak. Yang ini aku (punya), yang ini aku (punya), yang ini aku (punya), tak boleh jugak," katanya di Konvensyen PH Wilayah Persekutuan minggu lalu.

Ini mengelirukan PPBM. Pada asasnya ia bersetuju dengan formula Saifuddin namun Ketua Penerangannya, Datuk Kamarudin Md Nor menegaskan, soal kebolehmenangan (winnability) tetap perlu dijadikan asas pertimbangan.

Katanya, kriteria ini sudahpun dikenalpasti dan dipersetujui dalam perbincangan agihan kerusi dan dipersetujui dalam perjanjian sebelum ini.

Tambah Kamaruddin, tidak timbul soal parti baru atau lama, sebaliknya faktor kebolehmenangan di sesuatu kawasan dan calon bertanding adalah elemen yang perlu dititikberatkan.
 
"Parti lama yang sudah biasa bertanding semua takkan dia nak bertanding selama itu juga. Jadi tiada kesempatan parti baru untuk bertanding.

"Tapi saya punya pandangan ini soal winnability. Soal bertanding untuk menang, bukan bertanding kerana hendak bertanding," katanya.

Sementara, itu bekas Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar menganggap pendirian PAS itu bongkak. Baginya berpendirian pedas dan pedih ini adalah  caranya menunjukkan rasa sayangnya pada parti.

Mungkin ini ada benarnya. Namun setidak-tidaknya Timbalan Yang di-Pertuan Agong, Sultan Nazrin Shah nampaknya lebih faham pendekatan dan pendirian PAS hari ini. 
Share on Google Plus

About Melayu Berwawasan

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
Post a Comment