MALAYSIA ANTARA GST YANG TERENDAH

Lim Sian See, Facebook Lim Sian See, 9 April 2017

Seminggu yang lalu, India telah meluluskan rang undang-undang terakhir yang diperlukan untuk melaksanakan GST, pembaharuan cukai yang terbesar sejak kemerdekaan mereka.

– Rejim GST India yang baru ini akan mempunyai empat peringkat iaitu 5%, 12%, 18% dan 28%.
– Tidak akan ada cukai ke atas barangan keperluan seperti beras dan gandum.
– Kadar cukai yang terendah sebanyak 5% dicadangkan untuk barangan yang digunakan dalam kuantiti yang banyak seperti rempah, teh dan minyak yang boleh dimakan.
– Terdapat dua kadar “standard” sebanyak 12% dan 18% yang meliputi kebanyakan barangan keluaran kilang dan perkhidmatan perkilangan.
– Cukai tertinggi, sebanyak 28%, akan dikenakan ke atas barang-barang seperti kereta mewah, pan masala, tembakau dan minuman ‘aerated’.

India menjangka untuk melancarkan GST baru mereka pada 1 Julai. India mengatakan bahawa GST baru ini dijangka untuk menyokong hasil kerajaan dan merangsang pertumbuhan ekonomi sebanyak 1-2 mata peratusan.

Dengan langkah ini, India juga menjangka untuk mengurangkan cukai korporat secara beransur-ansur dalam 4 tahun akan datang.

Tahun lepas, Mesir juga telah memperkenalkan GST mereka pada 13% – meningkat kepada 14% kemudian pada tahun ini.

Pada 1 Januari tahun depan, negara-negara Teluk yang kaya dengan minyak iaitu Bahrain, Kuwait, Oman, Qatar, Arab Saudi, dan Emiriah Arab Bersatu akan melaksanakan GST bersama-sama pada 5%.

Jadi, dalam tempoh 14 bulan, 8 negara-negara utama yang merupakan antara yang terakhir yang menolak, telah atau akan melaksanakan GST untuk memodenkan sistem percukaian dan meningkatkan kecekapan mereka.

Sementara itu di Malaysia, kita ada orang-orang yang mahu kita bergerak ke arah yang bertentangan – untuk mengubah sistem cukai kita dari moden kepada yang ketinggalan zaman dan mengurangkan kecekapan.

Pengkritik GST kita sebanyak 6% setiap tahun – antara yang terendah di dunia – yang sama yang cenderung untuk mengatakan ini adalah cukai baru yang dikenakan, dan adalah membebankan.

Tetapi pengkritik ini sentiasa seolah-olah terlupa mengatakan bahawa apabila GST baru ini dikenakan, ia telah menggantikan dua cukai (cukai jualan sehingga 20%, cukai perkhidmatan sebanyak 6%) di samping mengurangkan dua lagi cukai (cukai pendapatan peribadi dan korporat).

Comments

Popular posts from this blog

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL