MAHATHIR BAKAL AMBIL ALIH TUGAS ANWAR SEBAGAI KETUA PEMBANGKANG - DI MANA LETAKNYA MARUAH ANWAR?

Dikhabarkan bahawa Pakatan Harapan yang baru menerima BERSATU dalam pakatan pembangkang bakal mempunyai ketua baharu menjelang Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) akan datang. Namun apa yang pastinya ketua pembangkang tersebut bukanlah Datuk Seri Anwar Ibrahim dan ini sedikit sebanyak akan menconteng arang di muka pemimpin de factor pembangkang tersebut dan penyokong-penyokong reformasinya.

Difahamkan Ketua pembangkang yang baharu bakal diambil alih oleh Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad. Ini adalah kerana Dr. Mahathir mahukan jawatan ketua pembangkang agar dia dapat mengawal pakatan pembangkang apabila duduk di kerusi nombor satu pembangkang.

Kenyataan-kenyataan yang dikeluarkan oleh Dr. Mahathir baru-baru ini juga telah menampakkan seperti Mahathir mahu tunjuk bahawa dia juga mempunyai kuasa untuk memilih siapa yang layak menjadi calon perdana menteri pembangkang.

Kemunculan Dr. Mahathir dalam pakatan pembangkang secara automatiknya telah menyingkirkan Anwar daripada memori pakatan pembangkang. Dalam satu mesyuarat yang dihadiri pimpinan tertinggi Pakatan Harapan dan PPBM, mereka juga bersetuju untuk membentuk satu gabungan pembangkang baru dengan logo baru dan satu manifesto. Idea-idea ini datangnya dari Dr. Mahathir sendiri.

Gabungan tersebut tidak mahu menggunakan nama Pakatan dan mahu mengubah namanya. Jika perubahan ini berlaku sudah pasti Anwar akan disingkirkan terus daripada pakatan dan secara tidak langsung Mahathir akan mengambil alih tempatnya.

Gimik dan lakonan Mahathir bersalaman dan berpelukan dengan Anwar memang menakjubkan sehingga boleh membuat pusingan U untuk menyingkirkan Anwar terus. Jika berita mengenai cubaan mewujudkan muafakat baru ini benar, ini bermakna secara perlahan-lahan Mahathir telah berjaya menghakis bayangan Anwar dari pakatan pembangkang.

Selepas ini tiada lagi kelibat dan kepentingan Anwar dalam dunia pakatan pembangkang. Segala pengorbanannya hancur lebur kerana manusia bernama Dr. Mahathir. Karier politik Anwar bakal berdepan tamparan kali kedua apabila pada tahun 1998 dia disingkirkan jawatan Timbalan Perdana Menteri ketika itu. Kali ini Anwar disingkirkan oleh individu yang sama tapi kali ini situasi berbeza disingkirkan dari jawatan Ketua Pakatan Pembangkang!
Share on Google Plus

About Melayu Berwawasan

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
Post a Comment