ERIC CHIA DIJADIKAN KAMBING HITAM OLEH MAHATHIR BAGI KES PERWAJA

Eric Chia telah digesa oleh Mahathir untuk mengambil alih jawatan sebagai Pengarah Urusan Perwaja Steel pada tahun 1988. Atas gesaan Mahathir yang pada ketika itu memegang jawatan sebagai Perdana Menteri dan juga kawan baik kepada Eric Chia, Eric Chia telah menerima jawatan berkenaan. 

Sebagai Pengarah Urusan Perwaja Eric Chia danpasukan pengurusan beliau telah mencuba sedaya upaya untuk menyelamatkan syarikat berkenaan namun tidak berjaya kerana Perwaja mempunyai hutang di dalam mata wang Yen yang sangat banyak.

Di bawah pentadbiran Mahathir, beliau telah mengarahkan banyak peminjaman bagi projek-projek berskala Malaysia dilakukan dalam mata wang Yen susulan dasar pandang ke Timur beliau.

Walaupun kadar faedah yang dikenakan bagi peminjaman tersebut agak rendah iaitu lebih kurang 1% tetapi peningkatan nilai mata wang Yen yang tinggi pada akhir 1980 an mengakibatkan jumlah pinjaman Perwaja dan projek-projek lain meningkat secara mendadak. Walaupun telah berusaha Eric Chia gagal menyelamatkan Perwaja Steel. Beliau juga telah bersara daripada jawatan Perwaja pada tahun 1995.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana