Dakwaan Tony Pua melulu, Kit Siang pelupa...Tua tua Memang Dah Nyanyok

 DAP dilihat membuat ‘pembohongan besar’ kepada rakyat dengan mendakwa Dewan Rakyat tidak pernah membenarkan usul dan Rang Undang-Undang (RUU) Persendirian dibawa oleh pembangkang susulan RUU 355 dibentang secara persendirian oleh PAS pada Khamis lalu.

Menurut Pengarah Institut Kajian Politik Malaysia (MAPAN), Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr Kamarul Zaman Yusoff berdasarkan sejarah, terdapat beberapa RUU persendirian serta usul dibawa oleh pembangkang yang dibenarkan untuk dibentangkan, malah pernah dibahaskan serta diundi.

“Terdapat tiga RUU  yang pernah dikemukakan oleh dua ahli parlimen mereka iaitu iaitu Ngan Siong Hing dan Lim Kit Siang sendiri pada 24 Oktober 1977.

“Bagaimanapun saya berasa pelik Tony Pua yang mempunyai pasukan penyelidik membuat dakwaan tanpa ada penyelidikan,” katanya dalam satu kenyataan, Isnin.

Baru-baru ini, Pua dilaporkan membuat kenyataan bahawa tidak pernah dalam sejarah parlimen Malaysia bahawa usul dan RUU dibentangkan secara persendirian oleh pembangkang.

Dalam catatan Facebooknya pula pada Khamis lalu, Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara itu mendakwa kebiasaanya pembangkang tidak dibenarkan menbentangkan secara persendirian berikutan terdapat persepakatan antara kerajaan dengan Speaker Dewan rakyat.

Dakwaan Pua itu berlaku selepas keputasan kerajaan tidak membentangkan RUU 355 dan sebaliknya Presiden PAS, Datuk Seri Hadi Awang mengalas tanggungjawab membentang di Dewan Rakyat pada Khamis lalu.

Sementara itu, beliau menyifatkan Kit Siang yang pernah membentangkan RUU persendirian telah menjadi manusia yang mudah lupa dan tidak langsung  membetulkan dakwaan Pua itu.

“Lebih teruk lagi jika beliau sendiri seperti sengaja menyembunyikan fakta beliau pernah dibenarkan untuk membentangkan RUUPersendirian dalam Dewan Rakyat.

Dua RUU Persendirian yang dibentangkan oleh Ngan Siong Hing yang dibahaskan dan diundi dalam Dewan Rakyat pada 24 Oktober 1977 ialah RUU untuk meminda Ordinan Kesatuan Sekerja 1959 dan Akta Perhubungan Perusahaan, 1967 serta RUU mewujudkan Akta Melindungi Pekerja-Pekerja dan Gaji Minima, 1977.

Manakala RUU persendirian yang dibentangkan oleh Lim Kit Siang dalam Dewan Rakyat juga pada hari yang sama ialah RUU untuk meminda Akta Biro Siasatan Negara, 1973.

Seterusnya perbahasan dan pengundian ke atas RUU berkenaan diteruskan pada 25 Oktober 1977.

Comments

Popular posts from this blog

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL