ADAKAH DAP MAHU MALAYSIA JADI SINGAPURA KE-2?

Lim Sian See, Facebook Lim Sian See, 2 April 2017
Oleh kerana permintaan popular dari penyokong RBA dan DAP, saya mencadangkan supaya Malaysia perlu mempunyai lebihan bajet seperti Singapura.
Singapura mengalami defisit bajet sebanyak -1.2% pada tahun 2015 dan lebihan bajet sebanyak +1.3% pada tahun 2016.
Malaysia mempunyai defisit bajet sebanyak -3.2% pada tahun 2015 dan -3.1% pada tahun 2016 -tidak dapat diterima walaupun ia berkurangan setiap tahun dan defisit adalah perkara biasa bagi ekonomi yang membangun.
Dalam usaha untuk mempunyai lebihan ini, Malaysia mesti dengan segera,
1.mengecaj GST anda pada jumlah yang lebih tinggi (seperti Singapura),
2. menghapuskan semua pengecualian daripada GST (seperti Singapura)
3. mengenakan cukai ke atas petrol anda (seperti Singapura) pada $0.56 setiap liter (cukai sebanyak RM1.77 setiap liter) untuk petrol RON95,
4. segera mengenakan caj dan cukai kesesakan setiap kali menggunakan jalan-jalan bandar. (seperti Singapura)
5. meningkatkan cukai untuk harga kereta supaya sebuah Perodua Axia akan berharga RM170,000 setiap satu. Kami juga akan memaksa anda untuk menukar kereta anda setiap 10 tahun atau akan dikenakan lebih banyak cukai (seperti Singapura).
6. mengenakan cukai sebanyak RM30 bagi setiap pek rokok (seperti Singapura)
7. meningkatkan caj air anda sebanyak 30% dalam tempoh dua tahun akan datang (seperti Singapura)
8. memansuhkan yuran hospital dan klinik kerajaan iaitu RM1 dan mengecaj anda dengan kadar komersial (jangan bimbang, anda boleh potong bayaran perubatan yang tinggi dari CPF anda – sama seperti Singapura)
9. tidak membenarkan anda untuk mengeluarkan wang anda daripada KWSP sehinggalah anda berusia 65 tahun (seperti Singapura) dan membayar anda 2% dividen setiap tahun untuk KWSP anda (seperti Singapura)
10. Kita juga akan memotong pembiayaan kepada semua kawasan luar bandar – tiada ambulans, polis, jalan raya, atau apa-apa. Kita akan menganggap bahawa kawasan luar bandar tidak wujud. (seperti Singapura). Ini kerana penduduk luar bandar adalah lebih miskin dan kita tidak boleh mengumpul cukai yang banyak daripada mereka – jadi ia adalah tidak menguntungkan. Dan, jika kita mengabaikan mereka, kita tidak lagi perlu menghabiskan begitu banyak wang pembangunan untuk membangunkan dan menjaga orang-orang miskin yang tidak menguntungkan itu.
11. Kita akan meningkatkan hutang luar negeri kita kepada RM5.5 trilion (sama seperti Singapura) dan bukannya sekadar RM900 bilion seperti Malaysia sekarang ini. Kita juga akan menghapuskan had nisbah 55% Hutang Kerajaan kepada KDNK dan membenarkan hutang kita untuk mencapai 110% (sama seperti Singapura) dari jumlah semasa iaitu 52.7%.
12. Kita juga akan mengenakan undang-undang hasutan yang membolehkan kita untuk memenjarakan anda selama 1 tahun (walaupun anda sudah 3 bulan mengandung) kerana menyiarkan perkara palsu dalam blog atau portal (sama seperti Singapura).
13. Kita juga akan melaksanakan semula ISA (sama seperti Singapura) supaya anda tidak keluar ke jalan-jalan untuk memprotes kenaikan cukai baru di atas.
14. Kita juga akan memenjarakan pemimpin pembangkang di bawah ISA (maaf Kit Siang dan Guan Eng!) selama 23 tahun – tanpa perbicaraan atau sebarang dakwaan. (sama seperti Singapura).
Dan, kita akan melantik isteri Perdana Menteri untuk bertanggungjawab bagi Khazanah (seperti Singapura).
Dengan ini, orang DAP akan menjadi sangat gembira.
Nota: Jangan bercakap tentang KDNK per kapita yang lebih tinggi atau mata wang yang lebih kukuh kerana itu semua akan berlaku juga nanti. Kita mulakan dengan langkah pertama. Malah, sebaik kita mengabaikan orang-orang miskin di kawasan luar bandar, KDNK per kapita kita akan melonjak dengan segera.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana