Zaman Kejatuhan DAP di Penang Atau Selangor..Kita Tunggu dan Lihat

Lim Sian See, Facebook Lim Sian See, 17 Mac 2017
Tokong menjadi “kerosakan sampingan”.
Oleh kerana perang mulut antara pembantu Rosmah Mansor dan ADUN DAP berterusan, Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng menjadi kerosakan sampingan.
Semalam, Rizal Mansor melibatkan Lim untuk menjelaskan tentang latar belakang pendidikan Rosmah (beliau mempunyai Sarjana Sosiologi) yang membuatkan beliau sesuai untuk jawatannya dalam Permata dan bertanya jika Ketua Menteri (yang mempunyai kelayakan sifar selain daripada ijazah dalam perakaunan) mempunyai kepakaran yang diperlukan untuk menerajui Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang.
Dalam jawapan balas terbarunya, Rizal sekali lagi menyebut Lim, menaikkan isu kes rasuah yang Lim.
“Tidak adakah seorang pun ADUN DAP di Pulau Pinang yang layak menjadi Ketua Menteri untuk menggantikan Lim, yang telah didakwa atas tuduhan rasuah?
“Tidakkah ini menjadi satu penghinaan kepada ADUN DAP?” soal beliau.
Perdebatan inti tercetus selepas Rosmah yang juga isteri Perdana Menteri Najib Abdul Razak, menggesa semua pihak untuk tidak mempolitikkan atau memburukkan Permata.
Berikutan dengan ini, ADUN DAP Damansara Utama Yeo Bee Yin menggesa Rosmah untuk meletakkan jawatan sebagai penaung jika beliau tidak boleh menerima pemerhatian awam ke atas Permata.
Sambil mengulangi gesaan beliau hari ini, Yeo mendakwa Rosmah tidak mempunyai kesahihan, kredibiliti dan kepercayaan orang ramai untuk memegang jawatan.
Walau bagaimanapun, Rizal berkata, sebagai penaung Permata, Rosmah, tidak seperti Ketua Menteri Pulau Pinang, tidak mempunyai kuasa eksekutif.
Beliau juga menuduh Yeo sebagai menghina Permata untuk menyelamatkan dirinya selepas diserang oleh kepimpinan DAP kerana memuji agensi itu pada masa lalu.
“Perlu bekerja keras. Mesti menunjukkan kepada ‘tokong’ untuk memastikan nama (Yeo) kekal (dalam senarai calon-calon DAP) untuk pilihan raya umum akan datang.
“Apa sahaja yang dikatakan dan dilakukan, beliau telah mengakui bahawa Permata, di bawah naungan Rosmah, telah berjaya,” kata Rizal.
Istilah ‘Tokong’ sering digunakan oleh pengkritik Lim, yang menuduhnya memimpin Pulau Pinang secara kuku besi.
Pagi ini, Lim membidas Rizal kerana membandingkan beliau dengan Rosmah dan berhujah bahawa beliau mempunyai hak untuk mengetuai syarikat air negeri kerana beliau adalah seorang pegawai yang dipilih, tidak seperti isteri Perdana Menteri.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana