SIAPA KATA HARGA KERETA LEBIH MURAH DI SINGAPURA?

Inilah sebabnya mengapa Malaysia mempunyai peratusan tertinggi ke-3 isi rumah memiliki sebuah kereta dan yang paling tinggi di dunia yang memiliki lebih daripada satu kereta.

Banyak yang telah diperkatakan mengenai harga kereta di Singapura vs Malaysia tetapi adakah kita benar-benar memahami perbezaan?

Di Singapura, antara kereta yang paling murah ialah Perodua Axia 1.0 Advance (AT) yang berharga SGD $ 75,888 (RM234k) berbanding RM41,967 di Malaysia.

Bank Singapura memerlukan deposit 50% dan tempoh membayar balik pinjaman selama 5 tahun. Maksudnya SGD38k (RM117k) wang pendahuluan dan ansuran bulanan sebanyak SGD728 (RM2,248) setiap bulan (kadar faedah 3%).

Di Malaysia, kita masih boleh membuat bayaran pendahuluan 10% (RM4198) dan membayar RM476 sebulan ansuran (4%) selama 9 tahun.

Cukai jalan tahunan untuk kereta di Singapura adalah SGD392 (RM1,210) setahun berbanding RM20 setiap tahun di Malaysia.

Untuk kereta yang berusia lebih 10 tahun, Singapura mengenakan surcaj.

Oleh itu pada tahun 2001 Proton Wira 1.5L akan dikenakan cukai jalan tahunan SGD1,000 (RM3,090) berbanding hanya RM90 setahun di Malaysia.

Kos insurans juga adalah kira-kira 600% lebih tinggi dalam nilai ringgit di Singapura.

Harga RON95 di Singapura sekarang ini adalah kini pada SGD2.04 (RM6.30) seliter berbanding RM1.90 seliter di Malaysia.

Jadi, satu tangki penuh 40L petrol mereka kena bayar SGD81.60 (RM252) berbanding RM76 di Malaysia.

Ini belum masuk pelbagai caj tol ERP dan caj letak kereta yang tinggi yang dikenakan oleh Singapura.

Tidak syak lagi bahawa sama ada pada dolar untuk setiap dolar atau dalam Ringgit, kos pemilikan kereta di Singapura adalah sangat tinggi. Tidak ramai rakyat Singapura memiliki kereta dan kerana itulah pengangkutan awam disana sangat baik.

Manakala kos pemilikan kereta – sama ada bahan api, cukai jalan, harga belian awal, insurans, penyenggaraan kos- di Malaysia dianggap sangat rendah di peringkat pasaran entry-level dan low-end .

Inilah sebabnya mengapa Malaysia mempunyai peratusan tertinggi ke-3 isi rumah memiliki sebuah kereta dan yang paling tinggi di dunia yang memiliki lebih daripada satu kereta.

Jika anda pergi ke mana-mana kawasan perumahan rumah-rumah teres, anda boleh melihat bahawa masalah Nombor satu mereka adalah kekurangan ruang letak kereta.

Ini bermakna: Anda boleh mengatakan bahawa rakyat Singapura tidak memerlukan kereta kerana pulau kecil dan mereka mempunyai pengangkutan awam yang sangat baik.

Tetapi itu bermakna bahawa di Singapura, anda akan menjadi kurang cenderung untuk memandu lewat malam dari Petaling Jaya ke Klang hanya untuk membungkus atau tapau makan malam kegemaran anda atau memandu ke restoran mamak untuk bertemu rakan-rakan sambil menonton bola sepak lewat malam (MRT Singapura ditutup pada 12 tengah malam).

Mereka juga kurang cenderung untuk balik kampung memandu bersama keluarga mereka.

Memandu lewat malam atas urusan kecemasan perubatan untuk bergegas ke klinik 24 jam juga satu cabaran yang besar.

Anda menang sedikit dan anda kehilangan sebahagian.

Memiliki sebuah kereta dan perasaan kebebasan serta selesa adalah satu pengalaman hidup yang ramai orang masih menghargai.

Walaupun pengangkutan awam di kawasan anda menjadi terbaik memenuhi semua keperluan harian anda dan anda pada masa yang sama mempunyai perkhidmatan Uber, berapa ramai orang di Malaysia yang sanggup menjual kereta mereka atau melepaskan hak mereka untuk merasai pengalaman ini?

Mari lihat komen rakyat Singapura di Facebook pada page akhbar The Straits Time Singapore. Mereka tak kisah walaupun kerajaan Singapura TIDAK PERNAH menurunkan harga petrol (walaupun harga petrol dunia pada paras terendah). Rakyat Singapura sangat patuh walau apa pun keputusan kerajaan mereka.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana