SAJAK UNTUK TUN MAHATHIR…

Ayahanda Tun,
Aku tidak perlukan pujianmu

Apatah lagi sokonganmu

Aku mengerti pada usia tuamu

Sukar untuk kau mengerti dunia hari ini
Aku sedar pada usia tuamu

Mungkin kau sudah lupa

Lupa bahawa

kami mewarisi hutang berbilion ringgit

Lupa bahawa

kami mewarisi satu zaman transisi yang bingit
Jika ayahanda lupa izinkan anakanda ingatkan

Hutang bina Putrajaya berbilion ringgit

Hutang Lebuh Raya puluhan bilion ringgit

Hutang MAS, TNB, Perwaja entah berapa bilion ringgit
Saban tahun kami terpaksa memerah otak

Mencari jalan menampung subsidi yang kian besar

Ciptaan Ayahanda untuk konglomerat kaya-raya
Setiap tiga tahun, anakanda dan cucunda berpeluh lagi

Memikirkan perjanjian konsesi muncul lagi
Jika diikut perjanjian

bakal muncul amarah rakyat

Jika tidak diikut

berbilion lagi subsidi
Ayahanda Tun,

Aku mengerti umurku yang Muda

Juga seperti yang tua

Bila-bila masa bisa bertemu Ilahi
Aku boleh selesa diam tidak bersuara

Supaya tidak dianggap derhaka dan kurang ajar

Sepanjang nafas dan usia
Tetapi aku harus bersuara

Tanpa meminta apa-apa untuk diriku

Malah tidak mengapa aku dihina dan dicerca
Pada minda mudaku

Aku belum lupa sumbangan ayahanda Tun
Dari pertanian dan komoditi

kepada Perdagangan dan perindustrian

Dari miskin tegar kepada Melayu Bandar

Dari buta huruf kepada graduan besar
Ayahanda Tun

Aku bukan pemuisi tegar

Yang bisa berkata-kata besar

Yang bisa buat orang tersedar
Cuma minda mudaku juga tidak lupa

Apa yang dilakukan pemimpin hari ini

Sama seperti ayahanda dulu-dulu

Menerobos fitnah membina hari muka

Untuk negara Malaysia yang tercinta
BRIM dan Subsisdi hampir serupa

Cuma satu untuk rakyat biasa

Satu lagi masuk kantung peniaga
Ayahanda Tun

Janganlah gula mahu dimomokkan sebagai cuka

Menyebar fitnah dan adu domba

Demi keluarga dan kuasa
Pada Tun kuberharap

Cukuplah menimbul kebencian

Tunjuklah budi pekerti

Untuk teladan anak muda
Amin Yatim

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana