Kenyataan pimpinan pembangkang bukti PH bakal terkubur

SHAH ALAM: Kenyataan dikeluarkan oleh pemimpin pembangkang kebelakangan ini menunjukkan gabungan yang mahu menjatuhkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak itu berada di penghujung hayat mereka.

Menurut penganalisis politik, Datuk Dr Aidit Ghazali, ia ditunjukkan menerusi perkembangan mutakhir ini yang memperlihatkan 'perselisihan' di kalangan pembangkang semakin parah meskipun masyarakat umum tidak menyedari perkara tersebut.

Katanya ketika dihubungi Antarapos hari ini, keadaan tersebut akan lebih jelas kelihatan selepas PRU yang akan datang.

"Sekarang ini ia ibarat  telur di hujung tanduk. Sebabnya, perpecahan di kalangan mereka itu sebenarnya tidak disedari oleh masyarakat, sebenarnya ianya bersifat begitu ketara sekali.

"Ada puak-puak tertentu cuba ambil alih kepimpinan dalam parti tertentu di kalangan Pakatan, sudah berlaku kononnya mereka bersetuju menjelang PRU14, tapi tunggulah nanti bila hajat masing-masing sudah tercapai, akan berlaku kerosakan yang lebih besar di kalangan mereka," katanya.

Tambah Aidit, bibit-bibit perpecahan yang paling jelas kelihatan dalam Pakatan Harapan (PH) pada ketika ini apabila wujud syak-wasangka di kalangan mereka sesama sendiri.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas berkenaan saranan Naib Presiden PKR, Tian Chua supaya Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) merujuk kepada PAS bagi mendapatkan kerusi untuk bertanding pada PRU ke-14.

"Mereka (PH) berada dalam keadaan yang penuh terdesak. Sangat terdesak.

"Jadi, saya tak hairan jika Tian Chua kata begitu ataupun mana-mana tokoh seperti itu bahawa mereka ada satu gagasan yang boleh menandingai Barisan Nasional.

"Di kalangan pihak pakatan (PH) ini, mereka ini sebenarnya mempunyai dilema khuatir kesatuan di kalangan mereka itu tidak mantap.

"Justeru masing-masing memikirkan bagaimana apabila PAS sudah menunjukkan mereka berputus arang dengan DAP bagaimana untuk membuat kawalan kerosakan," tambah Aidit.

Tian Chua sebelum ini menyarankan supaya PPBM meyakinkan PAS agar memberi laluan kepada mereka untuk bertanding memandangkan mereka adalah parti berasaskan Melayu, dan kebanyakan kerusi Melayu tersebut adalah milik tradisi PAS.

Tian yang dipetik laporan akhbar berbahasa Ingggeris berkata, Pakatan Harapan (PH) tidak akan memberikan kerusi kepada PPBM walaupun mereka menandatangani perjanjian politik baru-baru ini.

Mengulas lanjut, Aidit berkata, kenyataan Tian Chua tersebut menunjukkan bahawa PKR berada dalam keadaan yang sangat terdesak dan ketakutan menjelang PRU akan datang.

"PKR sekarang berada dalam ketakutan. Sedangkan kawasan Parlimen Permatang Pauh pun PAS sedang pertimbangkan untuk bertanding di situ.

"Ini bukan soal tamak, ini satu keadaan yang terdesak yang amat sangat. Tetapi, sebagai ahli politik, tentu sekali apabila mereka keluarkan kenyataan, mereka tidak mahu tunjuk kelemahan mereka, jadi mereka akan letakkan tanggungjawab dan beban kepada pihak lain," katanya lagi.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana