Pemuda PAS bimbang cara Azmin urus isu SPLASH...Inilah Cara PH Asyik Tuduh UMNO dan BN Saja Sedangkan PH Yang Kuat Rasuah

Pemuda PAS Selangor nampaknya memihak kepada Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dalam isu bayaran kepada SPLASH.

Ini selepas kenyataan Pengarah Jabatan Penerangannya Ahmad Hakimi Othman yang mahu Menteri Besar Datuk Seri Azmin Ali menyelesaikannya isu tersebut tanpa membebankan rakyat pada masa mendatang.

"Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor mengambil berat tentang perkembangan pengambilalihan empat konsesi air di Selangor yang telah berjalan sejak 2008,"katanya dalam satu kenyataan.

Menurutnya isu air ini timbul semula ekoran sidang Dewan Undangan Negeri awal bulan ini dan pendedahan media tentang fakta fakta berkaitan, ia menimbulkan pertanyaan dan kerungsingan di kalangan rakyat. Apatah lagi sepanjang tahun ini berlaku dua kali dan lebih tentang masalah pembekalan air bersih.

Berikut adalah perkara perkara yang perlu dijelaskan kepada rakyat tentang isu yang berlaku:

1. Pakej RM9.65b ringgit untuk 4 konsesi iaitu ABBAS, SYABAS, Puncak Niaga dan SPLASH.
2. Penambahan pengambilan equiti SPLASH dari RM250.6 juta kepada RM2.7 bilion. Lebih 10 kaliganda nilaian asal.
3. Ruang campurtangan Kerajaan Persekutuan sekiranya tidak selesai.

"Pengumuman baru baru ini tentang cadangan pengambilan 2.7 bilion equiti SPLASH menimbulkan persoalan kerana ia akan meningkatkan kos ambil alih dari RM9.65b kepada RM12.1b. Sekiranya ini muktamad berlaku, bagaimana kerajaan negeri untuk mengurus tambahan 2.45 bilion,"

1. Apakah kerajaan Selangor akan menggali khazanah perbendaharaan Selangor sebanyak RM2.45 bilion ?
2. Alternatif lain untuk mendapatkan 2.45bilion? Adakah perlu soft loan dari Kerajaan Perseketuan ?

"Sekiranya itu berlaku, apakah kesan kepada tarif air akan datang dan apakah gangguan pula kepada bekalan air kerana penangguhan proses penstrukturan air yang tidak selesai kerana konflik pertindihan RM2.45bilion tersebut ?" soal beliau.

Maka, isu yang melibatkan dana kerajaan rakyat Selangor dan bebanan bekalan air kepada rakyat diselesaikan sebaiknya supaya misi menjaga kebajikan dan maslahah rakyat dicapai.

Katanya Pemuda PAS berharap juga amanah kepimpinan ISLAM dan imej pengurusan telus diteruskan dengan proses proses yang meyakinkan supaya kerajaan Selangor yang ada terus diberi kepercayaan untuk memimpin pada masa masa mendatang.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana