Isu tol, Guan Eng perlu tanya Dr Mahathir

Datuk Seri Fadillah Yusof mencadangkan Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng bertanya kepada bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang kini sudah menjadi rakan mereka disebelah pembangkang berhubung isu konsesi tol yang dibangkitkan.
 
Menteri Kerja Raya itu berkata Guan Eng mungkin terlupa bahawa semua perjanjian konsesi tol dibuat semasa zaman perdana menteri terdahulu dan tidak wajar untuk mereka meletak beban kesalahan kepada kerajaan sedia ada.
 
“Berhubung sejarah ‘menjijikan’ Lebuhraya Utara-Selatan yang dicadangkan oleh YAB Guan Eng, saya mengetahui tentang sejarah.
 
“Semua ini konsesi tol lebuh raya yang lain-lain terdahulu distrukturkan semasa pemerintahan perdana menteri sebelumnya yang kini bersama dengan pembangkang anda. Jika beliau mahu mengetahui lebih lanjut, saya mencadangkan beliau memeriksa dengan ini perdana menteri lama itu,” kata Fadillah dalam satu kenyataan pada Sabtu yang merujuk kepada Dr Mahathir.
 
Fadillah mengulas tindakan pemimpin DAP itu yang mempersoalkan isu empat tol yang layak menaikkan kadar mereka tahun depan.
 
Guan Eng cuba mengambil kredit tiada kenaikkan tol akan diumumkan tahun depan dengan mengatakan desakan dan bantahan dibuat pembangkang memaksa kerajaan terpaksa membatalkan hasrat menaikkan kadar tol.
 
Menurut Fadillah, kerajaan sedang berusaha memperbetulkan masalah yang dibuat oleh legasi terdahulu membabitkan konsesi tol.
 
“Kerajaan sekarang sedang berusaha untuk membetulkan masalah yang ditinggalkan pentadbiran terdahulu.
 
“Pengambilalihan PLUS Highways Berha pada tahun 2011 adalah salah satu contoh di mana harga tol di Lebuh Raya Utara-Selatan tidak meningkat sejak 2005 dan faedah semua tol dikumpul sekarang dapat dirasai rakyat Malaysia dan pemegang KWSP (Kumpulan Wang Simpanan Pekerja), bukannya untuk kepentingan peribadi seperti pada masa lalu.
 
“Kerajaan sentiasa terus melakukan yang terbaik untuk membetulkan isu-isu pentadbiran terdahulu termasuk penyusunan semula warisan perjanjian Pengeluar Janakuasa Bebas (IPP) pada tahun 2012 untuk menjadi lebih adil kepada semua,” katanya lagi.
 
Guan Eng sebelum ini menuduh kerajaan hanya menjaga ‘kroni’ dengan membenarkan Lebuhraya Utara-Selatan untuk terus mengutip tol secara tidak munasabah.
 
Bagaimanapun Fadillah membalas dengan mendedahkan tiada satu pun saham syarikat konsesi itu kini dimiliki apa yang didakwa Lim sebagai ‘kroni’ persendirian, sebaliknya 51 peratus dimiliki kerajaan manakala 49 peratus dipegang KWSP.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana