BERSIH 5 : TERIMA KASIH PASUKAN POLIS...APA APA PUN BERTERIMA LAH KEPADA PDRM JAGA KEAMANAAN

HIMPUNAN Bersih 5.0 dan Baju Merah akhirnya bersurai dengan penuh aman dan tiada sebarang insiden yang serius berlaku.

Kehadiran demonstran Bersih direkodkan kira-kira 15,500 orang dengan 20 peratus adalah dari bangsa Melayu, India dan lain-lain.

Bangsa apakah yang menjadi majoriti dalam himpunan kali ini jika tidak bangsa Cina mencecah 90 peratus penglibatan.

Manakala bagi himpunan Baju Merah pula dicatatkan kira-kira 2,500 orang hadir dari pelbagai jenis negera dan berkumpul tanpa kehadiran pemimpin utama mereka iaitu Datuk Seri Jamal Md Yunos.

Seminggu sebelum kedua-dua himpunan ini berlaku pada hari ini, Jamal telah cedera pada muka dan hidungnya selepas didakwa diserang dan ditumbuk oleh penyokong Ahli Parlimen Ampang, Zuraida Kamaruddin.

Ia berlaku pada kira-kira jam 3 petang 13 November di sebuah pasar raya di Ampang. Jamal bertindak menuduh penyokong Zuraida yang memakai baju kuning menumbuknya semasa siri kempen Bersih di parlimen berkenaan.

Jamal selepas kejadian itu telah berazam akan ‘membalas kembali’ tindakan berkenaan khususnya terhadap kumpulan berbaju kuning dipercayai Bersih.

Dengan kecekapan yang dimiliki oleh pihak berkuasa kita, maka himpunan Bersih 5.0 dan Baju Merah berjaya digerakkan supaya tidak bertembung antara satu sama lain.

Walaupun pelbagai provokasi dan helah cuba dilakukan, namun kecekapan dan kesabaran khususnya pihak Polis Di Raja Malaysia (PDRM) haruslah dipuji.

Sekiranya PDRM tidak cekap dan cepat dalam mengurus suasana cemas serta propaganda dari para demonstran, tidak mustahil pergaduhan mungkin tercetus antara kedua-dua kumpulan berkenaan.

Namun lihatlah sendiri bagaimana PDRM bertindak mengawal keadaan sehingga lebih kurang 10 jam himpunan itu berlangsung, tiada sebarang perkara serius terjadi.

Maka tiada pihak lain yang boleh kita letakkan penghargaan daripada susun atur dan kawalan baik ini melainkan pihak PDRM dan beberapa pihak keselamatan lain yang turut membantu.

Selain daripada PDRM, antara pihak lain yang turut menyumbang kepada keadaan ini ialah Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Jabatan Pertahanan Awam, wartawan dan lain-lain.

Maka sekali lagi kita zahirkan ucapan terima kasih buat pihak berwajib dan yang membantu kepada pengawalan keadaan yang baik ini. Biarlah mentaliti demonstran Bersih tidak begitu ‘suci’, namun operasi yang digerakkan pihak berkuasa jauh lebih ‘suci’ dari yang lain.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana